De vann Tidskriftspriset

Här är alla vinnarna Tidskriftsgalan som hölls igår kväll.

I dag delade branschorganisationen Sveriges Tidskrifter ut Tidskriftspriset 2015 på Tidskriftsgalan på Annexet i Stockholm.

I klassen Årets Tidskrift Print blev Språktidningen och Pedagogiska Magasinet vinnare i populärpress resp fackpress.

Årets Journalist blev Magda Gad för hennes reportage i Café, Modern Psykologi och Tidningen Vi. Sveriges Tidskrifters Stora Pris gick till Ulf Stolt på Situation Sthlm.

 

Alla vinnare av Tidskriftspriset 2015 finns nedan:

 

ÅRETS TIDSKRIFT FACKPRESS PRINT

Pedagogiska Magasinet, Lärarförbundet

Juryns motivering: Ett innehåll som står ut bland vassa konkurrenter. Renhet och klarhet i tunga frågor. Stilig i formen med kompromisslös kunskap, viker aldrig vinnaren från den vetenskapliga vinkeln. Årets Tidskrift Fackpress Print är Pedagogiska Magasinet.

Jury: Erik Fichtelius, journalist och författare (ordf.), Axel Andén, chefredaktör Medievärlden och Medievärlden Premium och Anna Kult, vd Schibsted Lifestyle Online.

 

ÅRETS TIDSKRIFT POPULÄRPRESS PRINT

Språktidningen, Vetenskapsmedia AB

Juryns motivering: En tidskrift om det som ger förutsättningar för medmänskliga relationer. Den ger hjärnspänst helt utan tråkiga träningspass. Läsaren översköljs av oväntade möten med ett ämne som bara leder till ökad vetgirighet. Instagram i all ära men Språktidningen visar att tusen ord säger minst lika mycket som en bild.

Jury: Kerstin Brunnberg, journalist och fd vd på Sveriges Radio (ordf.), Margret Atladottir, redaktör Politism och Morgan Olofsson, kommunikations- och insamlingschef, Röda Korset och tidigare nyhetsankare och chef på Rapport i SVT.

 

ÅRETS DIGITALA TIDSKRIFT Fackpress

Råd & Rön,

Juryns motivering: Medan omvärlden jagar klick står vinnaren tryggt kvar i rollen som pålitlig och seriös ciceron. Med smart digital affärs- och konceptutveckling visar Råd & Rön att gammal är äldst inomkonsumentjournalistiken.

Jury: Hanna Larsson, onlinesamordnare Nyhetsdivisionen SVT (ordf.), Paulina Modlitba Söderlund, frilansande konsult inom digital marknadsföring och strategi och Kent Källqvist, journalist och fd chefredaktör för tidningen Vision.

 

ÅRETS digitala tidskrift populärpress

KIT

Juryns motivering: Med en fingertoppskänsla för aktuella ämnen som berör, optimerar de sitt utbud för spridning utan att tappa journalistisk höjd. Det ska bli spännande att se KIT:s affärsmodell växa fram, för visst måste god journalistik löna sig!

Jury: Hanna Larsson, onlinesamordnare Nyhetsdivisionen SVT (ordf.), Paulina Modlitba Söderlund, frilansande konsult inom digital marknadsföring och strategi och Kent Källqvist, journalist och fd chefredaktör för tidningen Vision.

 

ÅRETS OMGÖRNING

Akademikern, Akademikerförbundet SSR, i samarbete med A4 Text & Form

Juryns motivering: Omstöpningen är så remarkabelt elegant utförd att det inte går att värja sig. Med konsekvent formtänk och läckra detaljer blev en anonym tidskrift förvandlad till eftersträvansvärt och sobert magasin som efter pärm-till-pärm-läsning fungerar utmärkt som soffbordsrekvisita. Bäst i klassen: Akademikern.

Jury: Axel Björklund, redaktör Dagens Nyheter lördag (ordf.), Malin Ekman, journalist Svenska Dagbladet och John Hällström, Formansvarig Upsala Nya Tidning.

 

ÅRETS OMSLAG

Vi Läser nr 3 2015, Vi Media AB

Juryns motivering: Det vinnande omslaget är resultatet av ett framgångsrikt förändringsarbete i tilltal och form, där alla enheter fungerar tillsammans och där man vågat arbeta i en strikt återkommande hierarki. Bilden tagen av Thron Ullberg tillåts ta plats och talar till läsarna. Kort sagt: en vinnande mix. Vi Läser.

Jury: Björn Häger, ordförande Publicistklubben (ordf.), Jonas Carlson, tidigare AD Veckans Affärer och Månadsjournalen och Cathrin Olausson, marknad- och kommunikationschef Prepaird.

 

ÅRETS tidskriftsevent

ELLE-galan, ELLE

Juryns motivering: Med passion och hårt arbete har detta blivit galornas gala – förebilden som de flesta jämför sig med vad gäller sponsring, gästlista, mediegenomslag och inte minst glamour. Vinnaren av Sveriges Tidskrifters första event-pris är ELLE-galan!

Jury: Elisabeth Thörnsten, vd Swedish Content Agencies (ordf.), Linda Grahn, redaktör Expressens söndagsbilaga och Staffan Slörner, vd, Sveriges Mediebyråer.

 

ÅRETS Fotografi

Vi Läser, Vi Media AB

Juryns motivering: Med skarpa, vackra, tänkvärda och ofta underfundiga bilder lyckas tidskriften lyfta berättelsen ytterligare en dimension. Man lyckas ge orden och budskapet en scen - där skaparen får visuellt spelrum. Litteraturen skildras, bokstavligt talat, inte bättre i bild än i denna tidskrift. Vinnare är Vi Läser.

Jury: Jeanette Gustafsdotter, vd TU (ordf.), Anders Ahlberg, ledningskonsult Mediemakarna och Paul Hansen, fotograf Dagens Nyheter.

 

ÅRETS JOURNALIST

Magda Gad, Café, Modern Psykologi och Tidningen Vi

Juryns motivering: God journalistik tappar aldrig det empatiska ögat: insikten att hur stora skeenden det än rör sig om så är det enskilda människor som drabbas. En och en. Årets journalist har skildrat en av vår tids katastrofer utan att devalvera det grundläggande budskapet om medmänsklighet. Vinnare är Magda Gad.

Jury: Jeanette Gustafsdotter, vd TU (ordf.), Anders Ahlberg, ledningskonsult Mediemakarna och Paul Hansen, fotograf Dagens Nyheter.

 

ÅRETS AD

Anna Lundin, Forskning & Framsteg

Juryns motivering: 2015 fick vi veta hur man bygger en månbas med en 3D-skrivare. 2015 lanserade två forskare nya teorier om universums gåtfullt lysande kvasarer. Och 2015 var året då denna art director tog kosmisk höjd i presentationen och fick titeln Årets AD. Årets AD är Anna Lundin, Forskning & Framsteg.

Jury: Axel Björklund, redaktör Dagens Nyheter lördag (ordf.), Malin Ekman, journalist Svenska Dagbladet och John Hällström, Formansvarig Upsala Nya Tidning

 

ÅRETS ANNONSSÄLJARE

Helen Dahlberg, Egmont Publishing

Juryns motivering: Årets vinnare vågar utmana, tänka nytt och ta den kreativa diskussionen med både kund och redaktion som gör att affärerna utvecklas. Hen är nyfiken och energisk och med kundens affär i fokus – en riktig stjärnsäljare helt enkelt. Stort grattis till Helen Dahlberg.

Jury: Frida Åberg, Client Service Director PHD (ordf.), Anna Fröberg Eriksson Print/OOH Director Starcom, Karoline Olsson, Print Director Vizeum, Nicklas Grundström, Head of Online Display & Print IUM och Ramona Reander Buckholt, Print & OOH Director/Account Manager Mindshare.

 

ÅRETS MEDIERÅDGIVARE

Ingela Urholm, Mediacom Göteborg

Juryns motivering: Denna nyfikna, resultatdrivna och kundorienterade medierådgivare har alltid tid att lyssna på mediernas proaktiva förslag. Hon är affärsmässig och kreativ, förstår vikten av styrkan i våra varumärken. Hon arbetar alltid för sina kunders bästa i en unik symbios med medier. Under sina år i mediebranschen har hon ständigt utvecklats och är enligt oss branschens vassaste medierådgivare. Välförtjänt och grattis Ingela Urholm till titeln "Årets Medierådgivare!

Jury: Lotta Cederbom, kommersiell direktör Aller media (ordf.), Daniel Hamrin, Creative sales, Egmont Publishing, Mike Kolacz, vd Informa samt Maria Croon annons- och utvecklingsdirektör Bonnier Tidskrifter.

 

SVERIGES TIDSKRIFTERS STORA PRIS

Ulf Stolt, Situation Sthlm

Juryns motivering: I 20 år har han verkat för god journalistik med socialt ansvar som en viktig del av verksamheten. Han och hans medarbetare har fått en lokal tidskrift att beröra och sälja på gator och torg. Idag har tidskriften en imponerande upplaga i en tuff situation för tryckta tidningar. Bra journalistik i kombination med engagemang för de utsatta i samhället har lett tillett framgångskoncept att lära av. Hans kreativitet och engagemang inger hopp och framtidstro. Sveriges Tidskrifters Stora pris 2015 går till Ulf Stolt, Situation Sthlm.

Jury: Hermine Coyet Ohlén, (ordf.) Aller media, Lars Strandberg, tidigare vd Sveriges Tidskrifter och Sara Öhrvall, senior advisor The MindMill Network.

 

ÅRETS SKOLTIDSKRIFT

Cumulus, Åva gymnasium, Täby

Juryns motivering: Med fötterna i skolvärlden, men blicken mot omvärlden tar de sig an ämnena med samma entusiasm. Tidningen är väl genomtänkt hela vägen från artikelidé till färdig layout. Med smarta grafiska grepp lyckas de illustrera ämnen som kan vara svåra att göra allmängiltiga.Trots stor variation i artikelvinklar lyckas man hålla ihop tematmed en väl genomtänkt layout. Här är det tydligt att alla i redaktionen jobbar mot samma mål. Årets bästa skoltidskrift 2015 är Cumulus!

Jury: Yasemin Bayramoglu, tf. chefredaktör Härliga Hund (ordf.), An-Nina Adolfsson, Key Account Manager Posten och Sandra Rönnsved, förbundsordförande Ung Media.

Publicerad 2015-11-26 21.15Uppdaterad 2016-04-21 11.12

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: