Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

De vann Tidskriftspriset

Publicerad: 8 November 2012, 06:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:05

I går delades Tidskriftspriset ut på Stockholm Waterfront Congress Centre. Dagensmedia.se har listan över alla vinnare.


Ämnen i artikeln:

Sveriges TidskrifterTidskriftspriset

Tidskriftspriset " premierar personer och tidskrifter som för den svenska tidskriftsbranschen framåt." Bakom priset står Sveriges Tidskrifter

Bland årets vinnare finns bland annat Elle, som tog hem pris både för sin Iphoneapp i kategorin Årets Innovation och för Elle-galan som vann i kategorin Årets marknadsföringsinsats.

Årets mediechef blev Åsa Tengvall på Aller media och priset för årets journalist gick till Torbjörn Nilsson på Fokus.

Se alla vinnare nedan:

Årets tidskrift fackpress

Tidningen Fönstret

Motivering:

"100-åringens tidning som öppnar fönster och ger oss perspektiv utåt och inåt. Vinnare är Tidningen Fönstret."

Årets tidskrift populärpress

Modern Psykologi

Motivering:

"Ett vitaminpiller i quick fix-eran som verkar på djupet. För sin enträgna entusiasm och viljan att få oss att begripa det svåra går priset till Modern Psykologi."

Årets tidskrift digitala medier

Nöjesguiden.se

Motivering:

"Årets Tidskrift Digitala Medier har hittat sin roll i webbens sociala ekosystem. En pigg redaktion rör sig hemtamt i både den digitala och fysiska världen. Vinnaren är på samma nivå som sina läsare och vågar vara smart på ett roligt sätt. Vinnare är Nöjesguiden."

Årets omgörning

Handelsnytt

Motivering:

"Ett rakt och rappt tilltal med många ingångar bjuder in läsaren och gör årets vinnare till en angelägen tidning. Med dynamik, kontraster och svärta skapas ett starkt och genomarbetat uttryck. Form och format i nytt samspel ger i samma tidning både nyhets- och magasinskänsla. Vinnaren är Handelsnytt."

Årets oneshot

Hus & Hem Köket

Motivering:

"För ett konkret, mångsidigt och ambitiöst grepp om ett ämne som ligger många svenskar varmt om hjärtat går priset till Hus & Hem Köket."

Årets innovation

ELLES Iphone-app

Motivering:

"Att känna och följa sina läsare, och visa att man delar deras passion, det skapar möjlighet till nya affärer. Den här vinnaren låter läsarna möta varandra och redaktionen på ett ställe vi alltid bär med oss: vinnaren är ELLES Iphone-app."

Årets marknadsföringsinsats

ELLE-galan

Motivering:

"Att redan vara bäst, och ändå inte slappna av, det kännetecknar en vinnare. Och vem vill inte vara med en vinnare? I år visade t o m statsministern att galornas gala är årets marknadsföringsinsats: ELLE-galan!"

Årets skoltidskrift

Signerat Ung, Klara gymnasium, Linköping

Motivering:

"Inspirerande och nytänkande i ett klassiskt tidningsformat. Den träffar sin målgrupp perfekt och står på de ungas sida. Årets skoltidskrift förmedlar såväl känsla som kunskap, den berör på varje sida. Den är signerad med kvalitet. Årets vinnare är Signerat Ung."

Årets mediechef

Åsa Tengvall, publicistisk direktör, Aller media

Motivering:

"En chef som hoppar jämfota av entusiasm, som har fullständig koll på det publicistiska men också kan klä siffror i ord så att alla hänger med och blir taggade. En superkraft som ständigt driver upp nya talanger och vars positivism smittar av sig på hela företaget. Är en av de viktigaste personerna bakom förlagets rekordresultat. Årets mediechef är Åsa Tengvall, publicistisk direktör, Aller media."

Årets journalist

Torbjörn Nilsson, Fokus

Motivering:

"Med språklig briljans och imponerande journalistisk känsla tog han med läsarna bakom kulisserna till en av årets mest uppmärksammade kriser. Hans förmåga att gestalta och förklara komplicerade politiska skeenden lyfter hans texter till internationell nivå. Vinnare är Torbjörn Nilsson, Fokus."

Årets krönikör

Jessika Gedin, Språktidningen

Motivering:

"Med sin unika förmåga att nyttja språkdräkten till både lekdräkt och allvarskostym gestaltar Årets Krönikör aktuella och angelägna samhällsfenomen. Lekande lätt och med imponerande stilistisk skärpa tar hon läsarna med på en språklig bildningsresa. Vinnaren är Jessika Gedin, Språktidningen."

Årets ad

Tomas Backelin, Dagens Samhälle

Motivering:

"Han gör en tidning som talar klarspråk med sin målgrupp – så att det syns och hörs i både egna och andras spalter. Med en 'pang-på-rödbetan'-form som gör sitt jobb utan att snegla ängsligt på mer typografiskt välkammade kolleger tar han priset som Årets AD – Tomas Backelin!"

Årets genombrott

Elin Kling, Styleby

Motivering:

"Smart och modigt har årets vinnare tagit ett nytt steg. I en karriär fylld av genombrott har hon det senaste året slagit igenom också i magasinsvärlden. Årets genombrott Elin Kling."

Årets annonssäljare

Daniel Hamrin, Fokus

Årets medierådgivare

Frida Åberg, Carat

Sveriges Tidskrifters stora pris

Stig L Sjöberg, vd Albinsson & Sjöberg

Motivering:

"Stig L Sjöberg har visat att det även utanför de stora städerna går att bygga bärkraftiga tidskriftsförlag med starka läsarrelationer. Han är en långsiktig och framsynt entreprenör med hjärtat i det publicistiska. En lyckad kombination av journalistisk fingertoppskänsla och näsa för affärer. Med ett lagom tryck på gasen och blicken stadigt riktad framåt styr han lugnt förbi guppen i vägen."

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev