Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tidskrifter

De ökar mest i Orvesto Konsument

Publicerad: 4 mars 2014, 12:16
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:46

Plaza Magazine och Ny Teknik är två av de titlar som ökar mest i räckvidd enligt konsumentmätningen över 2013.


Ämnen i artikeln:

Orvesto

Plaza Magazine ökar sin räckvidd med 21,7 procent. För ett år sedan rekryterade man Robert Nordberg, modechef från Damernas Värld.

Magasinet har även strukturerat om arbetet på redaktionen, enligt Konrad Olsson, chefredaktör på magasinet sedan 2012:

– Allt utgår egentligen från att vi har ett helt nytt team. Tidningen har genomgått en ordentlig omgörning när det kommer till vad vi fokuserar på innehållsmässigt. Vi har en ny form och vi har utvecklat vårt redaktionella fokus.

Flertalet andra Plaza-titlar backar något enligt Orvestos mätning, däribland Plaza Deco som Konrad Olsson ansvarar för.

– Att backa är en övergripande trend. Om man inte förnyar sig och går sin egen väg så hamnar man nog i det generella tappet, säger han och fortsätter:

– Plaza Deco håller just nu på att förändras. Vi har en ny chefredaktör i Rikard Lind sedan i höst så min förhoppning är att det pågående förändringsarbetet kommer att ge resultat på läsandet.

Även Talentum-ägda tidningen Ny Teknik ökar i räckvidd enligt Orvestos undersökning. Den totala ökningen noterades till 10,8 procent. Chefredaktör Susanna Baltscheffsky tror att det stigande intresset bygger på hög kvalitet och ett ökat teknikintresse.

– Oavsett vilka mätningar man tittar på så ökar vi stadigt, vilket såklart är jättekul. Teknikintresset är stort nu och människor vill veta vad som händer på teknikområdet och vänder sig därför till Ny Teknik, säger hon till Dagens Media.

Ny Teknik är den enda tidningen i segmentet IT/Teknik som ökar sin räckvidd. Susanna Baltscheffsky tror att bredden och aktualiteten spelar in.

– Vi är den enda breda nyhetstidningen om teknik, andra är mer specialiserade. Samtidigt håller vi hög kvalitet. Jag tror även att nyhetsaspekten och aktualiteten påverkar att människor väljer oss, säger hon.

Pär Ullrich

Ämnen i artikeln:

Orvesto

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.