De kan bli Årets journalist

2017-10-10 10:20  
Den 8 november äger Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan rum på Cirkus i Stockholm.

Här är den den andra gruppen nominerade till Tidskriftspriset 2017.

Idag avslöjar Sveriges Tidskrifter den andra gruppen av nominerade till Tidskriftspriset 2017. Kategorier som presenteras är bland andra Årets journalist och Årets tidskrift.

– Tidskriftsbranschen innehåller några av mediebranschens starkaste röster, inte bara bland enskilda journalister, utan också genom event som lockar mängder av besökare samt alla starka tidskriftsvarumärken med form som sticker ut, säger Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter, i ett pressmeddelande.

Den 8 november äger Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan rum på Cirkus i Stockholm, under ledning av Irena Pozar, Helle Klein, Thomas Mattsson och Jan Helin. Då delas alla 12 priserna ut.

Se de tidigare nominerade här.

Här är de nominerade:

ÅRETS JOURNALIST

  • Matilda Gustavsson, DN Lördag
    "En sann stilist som alltid kommer sina intervjupersoner inpå livet. Trots att de hon möter ofta intervjuats flera gånger tidigare får hon alltid fram nya sidor av dem, kanske även för de som intervjuas. Matilda tar orden, intervjukonsten och människorna på allvar".
  • Emil Persson, Café
    "Detta är en gudabenådad berättare (och poddare) som håller läsaren fängslad fram till sista punkten sex sidor senare. Det kryllar av formuleringar, så välfunna att man lockas stryka under. Den omfattande researchen bidrar med detaljer som förklarar helheten".
  • Kristin Westesson, SvD Junior
    "För att hon hittar historierna som berör ungdomarna och för att hon tacklar ämnen ur deras perspektiv. Hon leder varsamt juniorreportrarna så att de berikar och kompletterar journalistiken. Greppet att låta två juniorreportrar från FC Rosengård spela huvudrollen i mötet med Zlatan Ibrahimovic var briljant".
  • Erik Wisterberg, Breakit
    "Bra journalistik förändrar. Erik Wisterbergs reportage om de usla villkoren i matbudsbranschen kombinerar grävande journalistik med ett kreativt och välplanerat Facebook-wallraff, som nådde långt utanför målgruppen – och ända upp till regeringskansliet".

ÅRETS OMSLAG

  • Forskning & Framsteg nr 1 2017
    "Årets mörkaste omslag lyste starkt i tidningshyllan och blev en bästsäljare. Genom att fräckt trotsa gamla vedertagna omslagsregler fick det hela juryn att bli sugen på gammal fisk".
  • Golf Digest nr 7 2016
    "Att lämna ett gammalt tryggt koncept och utmana en konventionell målgrupp med något helt nytt kräver både precision, slagkraft och rätt taktik. Den viktiga fingertoppskänsla som gör hela skillnaden mellan succé och fiasko".
  • Mama nr 3 2017
    "I en värld där glamour fortfarande måste vara perfekt och mångfald fortfarande är modigt blir det som bryter enfalden befriande. Att våga visa det självklara är ofta ett väldigt stort steg".
  • c/o Hops # 16
    "Att plötsligt servera ett gulligt tjejigt omslag till en skäggig publik, göra en obegriplig logga, ta rejält betalt och ändå öka upplagan. Det är i sanning en lyckad prestation".

ÅRETS TIDSKRIFTSEVENT

  • Hjärndagen – Forskning & Framsteg och Modern Psykologi
    "Knastertorr forskning samlar här en stor, engagerad skara lyssnare – det var utsålt! Och sällan har ett event fått så högt betyg av sina besökare. Kanske är det dessa populärvetenskapliga tidskrifter som gjort att ämnet fått en glödhet substans".
  • Stora Samhällsgalan - Dagens Samhälle
    "Ett event som engagerar i tidskriften året om. Läsarna nominerar och pris går till de som fortsätter att bygga välfärd. Offentlig sektor – låter det trist? Nej, här är en gala för dem som gjort något för samhället bortom det vanliga mediebruset".
  • Webbdagarna - Internetworld
    "Det började med datanördarna, nu är eventet ett måste för så många – marknadschefer, inköpare, strateger, prylälskare och än fler. De två dagarna har blivit en årlig nödvändighet för alla som insett att vi lever i en total digital förändring".
  • Vi:s Litteraturbåt - Tidningen Vi
    "Vi kastar loss med 3 000 litteraturfantaster som i 19 år samlats på kryssning för att lyssna till sina favoritförfattare. Rödvin, diskussioner och spännande möten under 24 timmar. Eventet överraskar innehållsmässigt och ekonomiskt år efter år".

ÅRETS TIDSKRIFT FACKPRESS PRINT

  • Dagens Samhälle
    "Med sina tentakler ute i alla Sveriges alla hörn fångar Dagens Samhälle upp det verkligt lokala och gör det angeläget för en bred publik".
  • Ottar
    "Ett gränsöverskridande som aldrig går på slentrian utan fortsätter att överraska. Med djärva ämnesval, lustfylld redigering och närgången bildsättning fortsätter Ottar sin folkbildningsmission".
  • Råd & Rön
    "Vem kan man lita på? När betalda bloggare marknadsför prylar och gränserna mellan journalistik och kommersiella budskap suddas ut, står Råd & Rön som en Sven Dufva och slåss outtröttligt för den oberoende konsumentjournalistiken".
  • Svensk Polis
    "Svensk Polis är en skickligt producerad tidning som tar oss med till polisernas vardag. Den är en tillflyktsort för sin målgrupp - människor som bokstavligt talat har kulorna vinande runt huvudet".

ÅRETS TIDSKRIFT POPULÄRPRESS PRINT

  • Bamse
    "Bamse blev världskändis när Lille Skutt spred ryktet om ett monster i skogen. På ett oslagbart enkelt sätt tog tidningen greppet om årets heta ämnen källkritik och falska nyheter. Genom nytänkande samarbete med nätforskare tog sig Bamse utanför sin traditionella form, bland annat genom att skapa Bamses nätskola".
  • Expo
    "I över 25 år har Expo oförtrutet kartlagt och granskat extremism och rasism. Där populismen växer och hämtar kraft i gammalt tankegods står Expo obundet kvar vid sitt uppdrag och förklarar.”Demokratisk tidskrift” är varudeklarationen. I vår tid har det påståendet blivit kontroversiellt".
  • Hembakat
    "Med en spännande mix av recept, guider och läsning har de hittat receptet för bakglädje i magasinsformat. På ett enkelt sätt inspirerar de läsarna och tar dem pedagogiskt igenom hemmabaket. I en tid där bakning är trendigare än någonsin är Hembakat den självklara bästisen vid bakplåten".
  • STYLEBY
    "STYLEBY lyckas kombinera avantgarde med bredd, cool med värme och har varit en kompis där andra bländats av kändisar. Den avspända tonträffen i kombination med stilsäker verklighet har gjort att annonsörer från Gucci till Lindex trivs hos STYLEBY. 2017 lät detta exklusivt svensktalande magasin höra tala om sig internationellt och ökade lönsamheten".

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt