Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Datormagazin raggar pengar på Kickstarter

Publicerad: 12 Maj 2016, 11:32
Uppdaterad: 16 Maj 2016, 13:18

Datormagazin firar 30 år med retrospecial.


Datormagazin firar 30 år i år och det planerar man att fira med att ge ut en retrospceial. Man har även tagit hjälp av Kickstarter för att finansiera produktionen av specialmagasinet efter att Anders Öhman, vid årskiftet, tog över utgivningen efter Egmont Publishing.

Produktionen av magasinet sker idag via teamet bakom Datormagazin och Anders Öhmans förlag Omsoc Publishing.

– Utan ett förlag med stora muskler i ryggen känns Kickstarter som en bra lösning där vi får en marknadsundersökning och försäljningsplattform i ett. Om ingen vill läsa tidningen hittar vi på något annat, säger Anders Öhman, chefredaktör för Datormagazin.

Han fortsätter:

– Vill man läsa den här typen av tidning är antagligen prislappen inte den viktigaste faktorn. Vi satte 129 kronor som standard och tänker oss att vi ska göra en 84-sidig tidning som minst och öka till 132 som mest om kampanjen blir lyckad.

– Vi har satt 175 000 kronor som minimibelopp, når vi det men inte mer så blir tidningen av, men vi räknar inte med någon direkt vinst. Vi ser det som ett spännande försök, går det bra har vi planer på liknande satsningar. I sämsta fall har vi  ökat medvetenheten om dagens version av Datormagazin utan att det kostat en krona, fortsätter han. 

Jubileumsnumret som man via Kickstarter vill finansiera kommer bland annat handla om Commodore, Amiga och klassiska spel. Allt sådant som för tankarna bakåt i tiden.

– Vi vill göra en tillbakablick och skriva om gamla klassiska datorer som Commodore 64 och Amiga 500 och personerna som använde och använder dem. Datorer som betydde mycket för många av våra läsare och startade ett intresse som ofta ledde till deras yrkesval. Första versionen av Datormagazin lanserades 1986 och var med och byggde det intresset, för mig också, så nu när vi gör tidningen på eget förlag känns det helt rätt att testa om fler än vi som jobbar med tidningen vill göra en ordentlig tillbakablick, säger Anders Öhman.

Ebba Elfstrand

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.