Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tidskrifter

Därför ska Bonnier Tidskrifter ratta nya Aftonbladet Bil

Publicerad: 20 januari 2014, 12:35
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:51

Aftonbladet Bil återuppstår – med Bonnierägda Teknikens Värld som producent. Aftonbladets featurechef Anna Kult förklarar varför.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

I november förra året kunde Dagens Media berätta att Aftonbladet skrotar sitt bilmagasin.

Nu står det klart att Aftonbladet Bil återuppstår – och att det är konkurrenten Bonnier som ska producera tidningen.

Därmed kommer Aftonbladet Bil att ges ut med ett lägre krav på annonsintäkter.

– Visst är det lite otippat, en ohelig allians, säger Aftonbladets featurechef Anna Kult till Dagens Media.

Hon berättar att det var Teknikens Världs chefredaktör Daniel Frodin som kom med idén.

– Han ringde mig och tyckte att vi skulle snacka ihop oss och se om vi kunde göra något tillsammans. Jag tycker att det var otroligt kaxigt, ödmjukt och roligt av honom att komma med det här förslaget, säger hon och fortsätter:

– Jag blev överraskad när Daniel Frodin hörde av sig och tyckte att det var lite dumt att jag inte kommit på det själv.

Första numret av nya Aftonbladet Bil kommer ut den 6 mars och totalt blir det sju nummer i år.

– Det känns otroligt spännande. Teknikens Värld är en fantastiskt bra tidning med samma typ av inriktning som vi har haft på Aftonbladet Bil så det här samarbetet låg nära till hands. Det känns som att vi är på samma våglängd.

Aftonbladet Bil kommer enbart att säljas som lösnummer till Aftonbladet och kommer att innehålla material från Teknikens Värld.

– Teknikens Värld har ett otroligt högkvalitativt material och urvalet av material i Aftonbladet Bil kommer att vara anpassat för vårt upplägg på tidningen. Även texter och faktarutor kommer att specialanpassas.

Varför ska man köpa Aftonbladet Bil istället för Teknikens Värld?

– Teknikens Värld är ju i första hand en prenumererad tidning medan andra typer av personer köper Aftonbladet så jag ser det som att vi har lite olika typer av köpare. Sedan får man också materialet paketerat på vårt sätt och med vårt tilltal. Det är det man köper.

Avtalet med Teknikens Värld löper under 2014.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev