Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Därför satsar Egmont på barntidningar

Publicerad: 8 Maj 2019, 12:11

”Vissa av våra lanseringar är 'avknoppningar' från populära barnprogram och vissa är rena 'trendprodukter', säger Ylva Månsson på Egmont.

Foto: Egmont

Egmont ser att intresset för tidningar riktade till barn och unga är starkt. Nu planerar förlaget flera barnlanseringar under året.


Ämnen i artikeln:

Egmont PublishingEgmont

Redan i slutet av förra året lanserade Egmont Publishing tidningen ”Pyjamashjältarna”, en barntidning baserad på det populära barnprogrammet. 

Nyligen ansökte Egmont om att ge ut flera nummer under satsningen ”Kids trend”. Ylva Månsson, marknadschef på Pre-school på Egmont förklarar att registreringen är ett sätt för förlaget att testa intresset för nya varumärken innan de eventuellt bestämmer sig för att växla upp till en periodisk utgivning. 

Titeln ”Pyjamashjältarna” kommer ges ut i fem nummer i år och prislappen för en tidning ligger på 49,90 kronor i butik. 

– ”Pyjamashjältarna” lanserades i slutet av förra året och går väldigt bra för oss. Den är, i likhet med många av våra andra barntidningar, en licensprodukt det vill säga att vi ger ut den i samarbete med licensgivaren, säger Ylva Månsson, till Dagens Media. 

Under året kommer man även lansera titeln ”Greta gris” och utöka utgivningen av ”Frost” i slutet av året. 

– Generellt sett så går lösnummerförsäljningen för vårt barnsegment väldigt bra. Vi har många starka nyheter på gång under året och tror på en stabil försäljningsutveckling, säger hon och fortsätter:

– Vissa av våra lanseringar är ”avknoppningar” från populära barnprogram och vissa är rena ”trendprodukter”. Vi försöker dock alltid att basera våra lanseringar på starka varumärken. Intresset för ”läsandet” är väldigt starkt i framförallt den yngre målgruppen.

Vad beror det på?

– Givetvis så brottas vi med förändrade konsumtionsvanor hos vår målgrupp som blir mer och mer digital med att utveckla nya digitala tjänster och produkter. Intresset för läsning i framförallt den yngre målgruppen är dock fortsatt väldigt starkt. Jag tror att det till stor del beror på att det finns många starka varumärken just nu för detta segmentet och att intresset för läsning överlag är stort hos framför allt småbarnsföräldrar.

Vilken är den största utmaningen med att lansera tidningar till just barn och unga?

– Största utmaningen som jag ser det är att hitta ”rätt” varumärke och komma ut i ”rätt” tid. En stor del av vår portfölj är licensbaserad och vi är därigenom beroende av de satsningar som våra licensgivare gör. Därför arbetar vi tätt tillsammans vid framförallt produktlanseringar men även när det gäller produktutveckling för att lansera ”rätt” produkter.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Egmont PublishingEgmont

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.