Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Därför köper Egmont e-handelsbolaget Outnorth

Publicerad: 19 Januari 2018, 10:20
Uppdaterad: 19 Januari 2018, 10:24

Egmont köper upp nätbutiken Outnorth och expanderar sin satsning inom e-handel. "Vi ser det generellt som två separata områden", säger Cato Broberg, e-handelsansvarig på Egmont, om vilka synergieffekter mellan tidskrifter och e-handel man hoppas på.


Ämnen i artikeln:

Egmont

Egmont Publishings uppköp och satsningar tycks avlösa varandra i en strid ström. Idag står det klart att bolaget köper nätbutiken Outnorth som säljer kläder, skor och utrustning för utomhusbruk.

Redan i början av 2017 investerade Egmont i nätbutiken men nu blir bolaget alltså majoritetsägare.

Det är riskkapitalbolaget Verdane som säljer sina andelar till mediebolaget. Exakt vad prislappen landar på behåller Egmont för sig själva men avslöjar att det handlar om ett tresiffrigt miljonbelopp.

Cato Broberg, e-handelsansvarig på Egmont, säger att köpet ligger i linje med Egmonts generella strategi att satsa på just e-handel eftersom det är en marknad som bara växer. Sedan tidigare har Egmont flertalet e-handelsbolag i sin portfölj som omsätter över 2 miljarder kronor, däribland Jollyroom, Bagaren och Kocken, Fjellsport, Med24 och Nicehair.

– Outnorth är den största spelaren när det kommer till utomhus i Sverige. Vi har följt bolaget över en längre tidsperiod och sett att tillväxten varit bra under flera år. Vi försöker identifiera segment och investeringar som är lite mer skyddade och inte allt så exponderade för konkurrens från internationella spelar, säger Cato Broberg till Dagens Media.

Hur väl hänger områdena tidskrifter och e-handel ihop, vad finns det för synergieffekter?

– Vi ser det generellt som två separata områden. Men vi har exempelvis e-handelssajten "Bagaren och Kocken" som också är en tidning som ges ut av Egmont. Vi försöker alltid utnyttja och utforska fler och nya möjligheter, men det handlar inte främst om att skapa synergieffekter.

Egmont meddelade även nyligen att de investerar i den digitala kommunikationsbyrån Ingager och köper en "större minoritetsandel". Investeringen beskrivs av Egmont som ett steg i ledet att ta en ledande digital position i Norden.

2016 omsatte Egmont Publishing AB cirka 791 miljoner kronor och uppvisade ett rörelseresultat (EBIT) på runt 56 miljoner kronor.

Om Outnorth:

Outnorth grundades 2005 av Stefan och Per Gustafsson och har haft en kraftig tillväxt. Näthandeln innefattar i dag både Sverige, Danmark, Norge och Tyskland, och omsättningen uppgick 2017 till cirka 430 miljoner kronor där Sverige står för den största delen.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Egmont

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.