tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tidskrifter

Cosmopolitan vill tvätta bort sexstämpeln

Publicerad: 6 februari 2012, 11:51
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:34

Nya chefredaktören Ulrika Ek har tröttnat på att Cosmopolitan förknippas med sex.


MS

Martin Schori


Ulrika Ek tog över som chefredaktör på Cosmopolitan i höstas, efter att Maja Persson slutat. Nu har tidningen fått en ny form och delvis nytt innehåll.

– Vi har bland annat bytt typsnitt och möblerat om innehållet och skapat nya sektioner, säger Ulrika Ek till dagensmedia.se.

Förändringen kommer efter ett utvärderingsarbete som inleddes på senhösten. Ett syfte har varit att komma bort från den "sexstämpel" man upplever sig ha.

– Många tror att vi bara handlar om sex, men vi skriver om så mycket annat, mode, sköhnet, hälsa och kändisar. Det som är så härligt med Cosmo är mixen. Vi har fått stämpeln lite oförtjänt och vi vill trycka på den här bredden nu, säger Ulrika Ek.

Tjejtidningsmarknaden är hårt konkurrensutsatt och Cosmoplitan tappade 13 procent av räckvidden i den senaste Orvesto-undersökningen. Detta trots att konkurrenten Glamour lagts ned.

– Jag är relativt nytillträdd och vi gör den här nylanseringen nu. Vi ska gasa på med marknadföring och 2012 blir Comos år. Vi är supernöjda med den nya formen och har fått bra respons från både läsare och annonsörer, säger Ulrika Ek. 

Cosmopolitan ges av LRF Media.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev