Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Computer Swedens utgivning halveras

Publicerad: 17 September 2012, 06:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:11

Computer Sweden tänkter ta ett större grepp på det digitala – och minskar därför utgivningstakten på papperstidningen.


Ämnen i artikeln:

Computer Sweden

Förra hösten startade Computer Sweden sin all inclusive-prenumeration, som innebär att läsarna får en prenumeration på både papperstidningen, nätet, mobilen och läsplattan.

Nu fokuserar Computer Sweden på online och stärker upp med en helt digital prenumeration och en ny mobilsajt.

– Vi ser två trender, dels en där läsarna vill ha mer analys och sammanhang och dels en digital trend där man vill ha rapportering i många kanaler, säger Jörgen Lindqvist, chefredaktör på Computer Sweden till dagensmedia.se, och fortsätter:

– Vi ska, utöver all inclusive, satsa på en digital prenumeration, en ny mobilsajt och bättre förstå vad som driver trafik. Vi har märkt att folk vill ha detta, det märks i både mejl och kommentarer, där folk säger att de bara vill ha en prenumeration online. Det är en vanlig kommunikation som vi haft.

Tidningens nya fokus på online innebär dock även att utgivningstakten minskas från två till ett nummer per vecka.

– Jag tror att läsarna vill ha ett annat beteende. Vi har gjort en ordentlig vinst och har sett en tillväxt. Vi har gått upp både vad gäller Orvesto näringsliv och konsument, men vi vill vara proaktiva, därför gör vi den här förändringen, säger Jörgen Lindqvist.

Såväl den nya mobilsajten som den digitala prenumerationen och den minskade utgivningstakten kommer att sjösättas 1 januari nästa år.

– Det är helt unikt. Vi gör detta i ett proaktivt läge där tidningen som helhet går bra. Men läsningen flyttar allt mer ut på nätet. Vi startar detta nästa år, så vi har god framförhållning, säger Jörgen Lindqvist.

Hur kommer detta att påverka det redaktionella arbetet?

– Det blir inga varsel och inga redaktionella besparingsåtgärder. Det är en ändring av innehållet. Det är klart att vi kommer att jobba på andra sätt, men vi har en stor kompetens på redaktionen.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Computer Sweden

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.