Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Chic ökar utgivningstakten

Publicerad: 4 Februari 2014, 12:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:49

På ett och ett halvt år har tidningen hunnit läggas ner och återuppstå. Nu vill Aller Media öka utgivningstakten för tidningen.


Ämnen i artikeln:

Chic

Hösten 2012 tog Aller Media beslutet att lägga ner dåvarande Chic. Ett år senare återuppstod tidningen, med betydligt lägre utgivningstakt – fyra utgåvor per år.

Den första utgåvan sålde över 26 000 lösnummer, enligt tidningen själva. Under 2014 fortsätter utgivningstakten, men till 2015 vill Aller Media öka den.

– Det finns ett uttryck som heter "pinka i medvind", det är det vi har rättat oss efter. Vi ser en god lönsamhet i Chic, i den nylanserade formen. Vi har hållit ner kostnaderna, vi har inte tunga marknadsföringssiffror och vi ser ett stort intresse från läsare och annonsörer. Sex nummer kan vi bemästra, fler kan vi inte hantera i nuläget, säger Charlotta Flinkenberg, chefredaktör på Chic till Dagens Media.

I samband med att tidningen kommer ut med sex nummer per år kommer det återigen vara möjligt att prenumerera på Chic.

– Det har efterfrågats av våra läsare. Det är en ganska kostsam apparat så i dagsläget erbjuder vi bara lösnummer.

När tidningen gjordes om ökade omfånget till 164 sidor och priset höjdes till 49 kronor. Den första utgåvan hade 42 sidor annonser. Läsarna av den gamla Chic hade en snittålder på 29 år. Nu siktar Chic snarare mot 30 plus.

– Tidigare hade vi utgivning varannan vecka, det kommer vi inte att gå tillbaka till. Det är någon form av trendskifte, tidningarna som är "färre med värre" är stabila. Det snabba kan man ju erbjuda målgruppen online. Det är svårt att konkurrera om tempo med webben, säger Charlotta Flinkenberg.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Chic

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.