Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Chic lever vidare – på webben

Publicerad: 1 Oktober 2012, 12:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:09

Tidningen Chic läggs ner. Men på webben lever tidningen kvar, enligt chefredaktören Charlotta Flinkenberg, som samtidigt förbereder sig för en ny roll inom Aller Media.


Ämnen i artikeln:

Aller MediaChicCharlotta Flinkenberg

När Aller Medias beslut att lägga ner modetidningen Chic blev känt för ett par veckor sedan, var det fortfarande oklart vad som skulle hända med sajten Chic.se.

Diskussionen om att sajten eventuellt skulle finnas kvar pågick, men inget beslut var fattat.

Enligt grundaren och chefredaktören Charlotta Flinkenberg är det nu klart att Chic.se kommer leva vidare, med henne som ansvarig utgivare, och dessutom satsa mer än tidigare. I sin blogg på Chic.se skriver Charlotta Flinkenberg att man nu ska "gasa istället för bromsa" på sajten.

"Ledningen har insett att varumärket CHIC har en styrka och potential att växa sig ännu större", skriver hon.

– Idag ligger vi stadigt på omkring 100 000 unika besökare i veckan. Med de nya ambitionerna är målet att växa till 150 000 unika besökare om några månader, säger Charlotta Flinkenberg till dagensmedia.se. Hon tackar läsarna för att Chic.se får fortsatt förtroende:

– Kärleksbombningen har varit enorm sedan nedläggningsbeskedet, med mängder med ledsna kommentarer i min blogg.

Enligt Aller Medias kommunikationschef Pernilla Gudmundsson stämmer det att Chic.se lever kvar, med Rose-Marie Söderlund som webbredaktör. Vilka som kommer att ingå i redaktionen är dock inte klart ännu.

– MBL-förhandlingarna pågår fortfarande, men eftersom mycket av innehållet bygger på externa bloggare, och det fanns risk att vi skulle tappa dem om det tog för lång tid, fattades ett snabbt beslut i fredags om att sajten fortsätter, säger hon.

Nu ska Chic.se revideras och få ny design och nya, än så länge hemliga, funktioner. Några nya bloggare är på väg in, enligt Charlotta Flinkenberg. Bland annat en modeblogg från Dubai.

Sajten ska även marknadsföras mer för att stå på egna ben när tidningen Chic försvinner.

– Eventuellt kommer vi även kunna fortsätta med event, och vår "Årets chicaste"-gala som har varit en framgångsrik del av verksamheten. Det var bara tidningsutgivningen som inte fungerade, säger Charlotta Flinkenberg.

Än så länge jobbar hon heltid med omgörningen av sajten, men på sikt får hon en mer distanserad roll.

– Jag har fått nya uppgifter inom Aller Media, men jag kan inte berätta vilka än.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.