Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tidskrifter

Chic läggs ner

Publicerad: 19 september 2012, 13:50
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:55

UPPDATERAD. Aller Media lägger ner tidningen Chic, enligt uppgift till dagensmedia.se.


KD

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Mode- och kändistidningen Chic startades för fem år sedan, med målet att inom ett år sälja 70.000 tidningar varannan vecka.

Chic tappade 15 procent i räckvidd – från 111 000 till 94 000 läsare – i Orvesto Konsument 2012:1.

Uppgifterna om Chics nedläggning bekräftas senare i ett pressmeddelande.

– Naturligtvis är det ett tungt beslut, inte minst för redaktionen som har gjort ett fantastiskt arbete med Charlotta Flinkenberg i spetsen. Men efter fem år ser vi tyvärr inte att Chic kan ge den lönsamhet som vi behöver. Segmentet är tufft och läsarna inte tillräckligt många, så tråkigt nog räckte det inte hela vägen, säger Aller medias vd Stefan Ohlsson i pressmeddelandet.

Stefan Ohlsson konstaterar att Chic inte har lyckats nå nya köpare, och att försäljnignen inte lever upp till förväntningarna.

– Vi tänker alltid långsiktigt och kommer fortsätta att lägga stor vikt vid hög kvalitet och kastar oss varken in eller ur satsningar hur som helst. Men i slutändan måste tidningen – såväl som varumärket – ändå bära sina egna kostnader och leverera en vinst. Tyvärr räckte det inte, trots att vi har försökt att hitta rätt koncept för Chic.

Dagensmedia.se har sökt Chics chefredaktör Charlotta Flinkenberg, Pernilla Gudmundsson, kommunikationsansvarig på Aller och försäljningsdirektören Lotta Cederbom.

Förra året utsågs Charlotta Flinkenberg till Årets mediechef under Tidskriftsgalan.

Mer info kommer.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev