Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Chefredaktörer startar nytt förlag

Publicerad: 17 Augusti 2012, 04:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:14

Elin af Klintberg och Mårten Niléhn startar ett kundtidningsförlag tillsammans med Egmont Tidskrifter. I en intervju med dagensmedia.se berättar de om planerna.


Ämnen i artikeln:

ResidencePlaza Publishing Group

Mårten Niléhn meddelande i slutet av juli att han lämnar sin tjänst som chefredaktör på Residence. En halv månad senare meddelade även Elin af Klintberg att hon lämnar sin tjänst som chefredaktör på Plaza Magazine.

Nu avslöjar de båda att de lämnat sina tjänster för att starta upp ett gemensamt förlag.

–  Vi ska vara branschens ledande kundtidningsförlag inom premiumsegmentet, det är därifrån vi kommer. Vi ser en stor nisch i att kunna ta kundtidningarna ytterligare ett steg. Det finns ingen anledning till att kundtidningar inte ska kunna vara lika snygga och välformulerade som traditionella konsumentmagasin, säger Mårten Niléhn till dagensmedia.se.

Elin af Klintberg håller med och säger att just kundtidningssegmentet har en stor potential.

 – Magasinsvärlden är en bransch med stora utmaningar, i varje fall den värld vi kommer ifrån, konsumentsidan, men kundtidningssegmentet går spikrakt uppåt. Kundtidningar ser inte likadana ut som de gjorde för tio år sedan, man kan erbjuda något helt annat i dag, säger hon till dagensmedia.se.

Tillsammans kommer Mårten Niléhn och Elin af Klintberg att ha en majoritet i förlaget och Egmont Tidskrifter blir delägare.

 – Vi är glada över få göra denna satsning med Egmont, på detta vis får vi får muskler redan från början och kommer in i värmen. Det finns många fördelar med ett stort företag, säger Elin af Klintberg.

Det nya förlaget ska stå på tre ben: kundtidningar, konsumenttidningar och redaktionell kommunikation. Förlagets huvudfokus kommer dock att vara kundtidningar.

– Vi har suttit i en position där vi hela tiden fått förfrågningar. Om man ser till branschen i stort så har intresset mångdubblats och vi har sett en omsättningsmässig fördubbling. Intresset för kundtidningar som kommunikationsverktyg för företag har ökat och kundtidningar är det hetaste segmentet i mediesektorn, säger Mårten Niléhn.

Enligt Elin af Klintberg innebär hennes och Mårten Niléhns erfarenheter inom Plaza Magazine och Residence att förlaget har en stor möjlighet att kunna positionera sig på marknaden.

– Det är spännande att gå in där det är ganska oplöjd mark och äga den nischen och om någon kan göra det så är det vi, vi kan det här väldigt bra, säger hon och fortsätter:

–  Den erfarenhet som Mårten och jag har, som kommer från en renodlad magasinsvärld, ska bli spännande att applicera på kundtidningar. Det som kommer ut i dag är mycket standardiserade lösningar, och det är inte så sexigt om man ska vara helt ärlig.

Samtidigt vill både Elin af Klintberg och Mårten Niléhn behålla en viss anknytning till konsumenttidningssegmentet.

– Det är viktigt att behålla en liten tå i konsumenttidningsvärlden, det är därifrån vi kommer och jag har en otroligt stark passion för konsumenttidningar. Även om affären inte alltid ligger där, så är det viktigt behålla anknytningen, säger Elin af Klintberg.

Mårten Niléhn säger att de två även har en bred erfarenhet av varumärkesbyggande och att det är därför som de för in det tredje benet i förlaget, som har att göra med pr- och kommunikation.

– Vi ska ta helhetsgrepp på företags kommunikationslösningar, utforma den grafiska profilen och ta fram hur företagen ska kommunicera sitt varumärke. Både jag och Elin jobbar med starka varumärken och vet vad som krävs för att ta en position på en marknad, säger han.

Exakt vilka som kommer att ingå i organisationen är ännu inte klart, men tanken är att hålla redaktionen ganska liten, men sedan använda sig av ett nät av frilansare.

– Vår målsättning är att jobba med de bästa skribenterna, fotograferna och formgivarna i landet och det är en verksamhet som vi kommer att expandera under hösten. Vi vill jobba så nära kunderna som möjligt, inte göra standardiserade kundtidningar. När man vänder sig till oss ska man få unika redaktionella lösningar, säger Mårten Niléhn.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.