Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Chefredaktör – och reklampelare

Publicerad: 7 Mars 2012, 12:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:30

Modechef och samtidigt ansikte utåt i reklamkampanjer för kläder och accessoarer, hur går det ihop?


Elin Kling är Stylebys modechef och creative director. För tillfället är hon även aktuell som ansikte utåt för nätbutiken Net-a-Portérs internationella vår-och sommarkampanj. 

- Jag ser det som att det berikar oss att hon som modepersonlighet blir tillfrågad, säger Jonna Bergh, Stylebys chefredaktör.

Martina Bonnier är chefredaktör och modechef på Damernas Värld. I en kampanj för Åhléns ska hon under våren guida till väsk- och accessoartrender.

Men hur påverkar det tidningarnas trovärdighet när deras chefer samtidigt gör reklam för varumärken och företag de bevakar?

Linda Grahn, publisher och förlagsredaktör på Bonnier Tidskrifter, är medveten om att det kan uppfattas som kontroversiellt och att det måste diskuteras.

- Det är en ny tid där sånt här blir vanligare, vi har både Martina och Elins samarbete nu och det vi tänker på i första hand är om det blir det bra för läsarna, säger hon.

Att både Elin Kling och Martina Bonnier är stora modepersonligheter i Sverige som är välkända för läsarna med auktoritet inom mode framhålls av både Jonna Bergh och Linda Grahn. Läsarna ses som medvetna konsumenter, som inte skulle acceptera något som de tycker är fel.

- Jag tror att våra läsare snarare tycker att det är spännande eftersom de vet vem Elin är och vad hon står för, säger Jonna Bergh.

Problematiken kring åtminstone Elin Kling var känd från början.

- I och med att Elin är den hon är så var vi tvungna att ta ställning till såna här frågor innan vi startade tidningen. Hon är frilans och informerar mig om vad hon gör utöver Styleby, men hennes övriga tid handlar delvis om samarbeten och vi kan inte sätta handbojor på henne, säger Jonna Bergh, chefredaktör på Styleby.

Linda Grahn betonar att annonser och redaktionellt arbete hålls tydligt åtskilda, samt att de inte arbetar med advertorials, till skillnad mot vad som är vanligt utomlands. Båda kampanjerna ska vara helt fristående från tidningen.

- Det finns alltid en viss risk att läsarna ska tappa förtroende, men man måste pröva nya saker för att inte stagnera. Jag hoppas att läsarna ska fortsätta ha tilltro, då vår trovärdighet och förtroendet från läsarna är viktigast.

Emma Lavesson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.