Gå direkt till textinnehållet

CareerOn storhandlar studenttidningar

Adderar titlarna Chili, Piraja och Studentmagasinet till portföljen.

Köpet sker genom dotterbolaget Studentmedia och är ett led i satsningen att bli störst på marknaden för företag och utbildningsinstitut som vill nå studenter.

– De tidigare ägarna Mediafabriken kontaktade oss eftersom att de vill satsa mer på sina andra verksamheter. Vi kände att de här tidningarna passade oss perfekt och att vi kan digitalisera dem på ett bra sätt, säger CareerOn:s vd Carl Nyberg.

Tillsammans når CareerOn:s tidningar – däribland högstadiemagasinet Chili, gymnasiemagasinet Piraja och universitetsnischade Studentmagasinet – omkring 370 000 läsare i åldrarna 14-35 år.

– Det är väldigt bra kvalitetsmagasin som många känner till mycket väl. Vi är superglada över de här förvärven, säger Carl Nyberg.

Titlarna kommer fortfarande att distribueras i print men får samtidigt digitala ansiktslyftningar. I framtiden är målet att skapa ett slags Linkedin för lovande unga akademiker och unga talanger. Företaget driver redan i dag en sajt där traineesökande matchas mot företag.

– Vi tycker att vi är starkast på marknaden för företag som vill nå studenter eller unga talanger. Det här förvärven är ytterligare ett steg på vägen, säger Carl Nyberg.

Publicerad 2016-08-30 14.38Uppdaterad 2016-08-30 14.50

Dela artikeln: