Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Cape Media blir delägare i tidningen Vego

Publicerad: 27 Januari 2020, 12:38

”Vegointresset hos svenskarna växer och växer och nu är det hetare än någonsin”, säger Mattias Kristiansson, grundare för tidningen Vego.

Foto: Vego + Juliana Wiklund

Cape Media köper 30 procent av Vegoverket AB, som ger ut matmagasinet Vego. ”Det är kul och helt rätt tillfälle att få in ny energi”, säger tidningens grundare Mattias Kristiansson.


Ämnen i artikeln:

VegoMattias Kristiansson

Tidningen Vego startades 2014 av Mattias Kristiansson med ambitionen att erbjuda något nytt till det etablerade utbudet av mattidningar. Innehållet består av recept, intervjuer, kostråd och krönikörer med enbart vegetarisk och vegansk mat i fokus. 

I dagarna kom beskedet att Cape Media, som tidigare hjälpt till med rådgivning och agerat som säljbolag åt Vegoriket AB, köper 30 procent av bolaget. För tidningen Vegos del innebär det utökade samarbetet, enligt grundaren Mattias Kristiansson, nya möjligheter att expandera. 

– Med Cape Media som delägare innebär det att vi kan växa. Jag har hållit i alla trådar hittills och ibland räcker man inte till. Nu blir vi ett helt team, vilket innebär att vi kan börja titta på nya områden att växa på, säger han till Dagens Media.  

I en tid när miljö- och djurhållningsfrågor är högaktuella tillsammans med ett ökat intresse av att äta en bra hälsosam och hållbar kost, har intresset för veganism ökat de senaste åren. 

– Vegointresset hos svenskarna bara växer och växer och nu är det hetare än någonsin. Det är kul att inte bara vara med hela vägen, utan att ha varit en del av att hjälpa svenskarna att förstå grejen med vego. Nu får vi möjligheten att bredda oss och verkligen bli en samlingsplats för alla som älskar vegomat. Det är kul och helt rätt tillfälle att få in ny energi, säger Mattias Kristiansson. 

Cape Medias vd Tobias Björkman ser också flera vinster med affären.

– Det är en naturlig fördjupning av samarbetet i syfte att växla upp affären, utöka produktportföljen och möta en kraftig växande marknad, säger han i ett pressmeddelande.

Affären innebär också att Måns Ullerstam, vd och grundare av Kale United går in som styrelseordförande. 

– Måns Ullerstam kommer att agera lite som en rådgivare, då han är väldigt involverad i vegovärlden och har ett stort nätverk i branschen, avslutar Mattias Kristiansson.

Patrik Karlsson

Reporter

patrik.karlsson@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

VegoMattias Kristiansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.