Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Upptäck våra fördjupande analyser inom medier och marknadsföring

Prenumerera

Tidskrifter

Café räds inte Bonniers Icon

Bonnier lanserar till hösten livsstilsmagasinet Icon. Jens Stenberg, chefredaktör på Café välkomnar konkurrensen. "Svenska män förtjänar fler bra magasin".


Publicerad 2011-05-20 04:35

Ämnen i artikeln:

Aller Media

Dela artikeln:

Dagensmedia.se har tidigare berättat om Bonnier tidsskrifters nya livsstilsmagasin för män, Icon. Magasinet, som riktar sig till målgruppen 30-50 år, utkommer med sitt första nummer till hösten och är enligt Bonnier riktad till dem som växt ifrån Café.

Jens Stenberg, chefredaktör på Café som ges ut av Bonnierkonkurrenten Aller Media, är inte orolig för konkurrens i segmentet.

– Marknaden för manliga livsstilsmagasin i Sverige är än så länge liten jämfört med damsidan. Det är inte alldeles lätt att nå männen, men svenska män förtjänar fler bra magasin så visst vore det kul om fler kunde etablera sig, det tror jag hela nischen skulle tjäna på, säger han.

Tror du att det finns utrymme för ett till manligt livsstilsmagasin?

– Jag kan förstås inte uttala mig om en tidning som jag inte läst. Men Joel och Peter är två skickliga tidningsmakare, före detta kollegor och dessutom goda vänner till mig så jag vill önska dem lycka till.

Så ni känner er inte hotade av en ny konkurrent från Bonnier?

– Det är intressant att de har valt en äldre målgrupp på 30-50 år, en målgrupp som traditionellt varit svår att locka med annat än specialintressetidningar. Det är modigt, säger han och fortsätter:

– Cafés fokus ligger på målgruppen 20 till 40 år och vår snittläsare är drygt 30 och boende i stor- eller mellanstor stad. Så våra målgrupper kommer att tangera varandra till viss del, men Café ska fortsätta vara det breda livsstilsmagasinet som angår män över hela landet.

Kommer ni att förändra nånting med Café för att möta en ny tidning på marknaden?

– Vi strävar kontinuerligt efter att bli bättre och ge läsarna vad de efterfrågar. Men vi kommer inte att förändra något i Cafés koncept för att det startas en ny tidning, det har skett ett antal gånger förut under Cafés livstid.

Han fortsätter:

– Vi är trygga i vår position, i vårt innehåll och i vår försäljning. Det är bra med all form av konkurrens, det får redaktioner att stå mer på tårna och prestera bättre. Det har läsarna ytterst glädje av.

Stephan Drenzel

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.