Brakförlust för svenska Vice

Vice mer än halverar intäkterna och gör en stor förlust i Sverige.

Sommaren 2011 hoppade kreatören Nicke Bergström av toppbyrån Mother New York för att återvända till Sverige. Som kreativ chef för tidningen Vice blev han kreativt ansvarig för Vice i Norden och de baltiska länderna. Vd var Michael Mohn som tidigare jobbade på Lowe Brindfors.

Målet var att göra mediehuset Vice och dess produkter mer attraktiva för annonsörerna.

– Vi ska vara norra Europas starkaste mediehus, sade Nicke Bergström till Resumé.

Omsättningen skulle upp till 30 miljoner kronor redan 2012, och vinsten skulle ligga på 7 miljoner kronor.

Men svenska Vice har haft det motigt. Målen uppnåddes inte och den tidigare ledningen har lämnat bolaget.

När bokslutet över 2014 nu är inlämnat till Bolagsverket står det klart att Vice AB:s intäkter rasar från 9 miljoner kronor 2013 till 4,5 miljoner ifjol, och en vinst på 1,5 miljoner 2013 vändes till en förlust på -3,7 miljoner kronor.

Vice har nyligen rekryterat reklambyråchefen Kay Höök, tidigare Scholz & Friends och R/GA, som ny vd för den svenska verksamheten. Kay Höök ersätter Vice tidigare vd Ivar Berglin.

– Nu ska det bli en rejäl nystart, har Kay Höök sagt till Resumé.

Vice ägs till 85 procent av Vice UK och till 15 procent av anställda och tidigare anställda.

I Sverige ger Vice ut gratistidningen Vice Magazine och arrangerar events.

Vice startades som ett fanzine i Montreal på 90-talet, och har sedan dess vuxit till att bli ett internationellt mediehus.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

Publicerad 2015-10-05 05.51Uppdaterad 2016-04-18 14.39

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: