Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Tidskrifter

Brakförlust för svenska Vice

Vice mer än halverar intäkterna och gör en stor förlust i Sverige.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Publicerad: 05 Oktober 2015, 05:51
Uppdaterad: 18 April 2016, 14:39

Ämnen i artikeln:

Vice

Sommaren 2011 hoppade kreatören Nicke Bergström av toppbyrån Mother New York för att återvända till Sverige. Som kreativ chef för tidningen Vice blev han kreativt ansvarig för Vice i Norden och de baltiska länderna. Vd var Michael Mohn som tidigare jobbade på Lowe Brindfors.

Målet var att göra mediehuset Vice och dess produkter mer attraktiva för annonsörerna.

– Vi ska vara norra Europas starkaste mediehus, sade Nicke Bergström till Resumé.

Omsättningen skulle upp till 30 miljoner kronor redan 2012, och vinsten skulle ligga på 7 miljoner kronor.

Men svenska Vice har haft det motigt. Målen uppnåddes inte och den tidigare ledningen har lämnat bolaget.

När bokslutet över 2014 nu är inlämnat till Bolagsverket står det klart att Vice AB:s intäkter rasar från 9 miljoner kronor 2013 till 4,5 miljoner ifjol, och en vinst på 1,5 miljoner 2013 vändes till en förlust på -3,7 miljoner kronor.

Vice har nyligen rekryterat reklambyråchefen Kay Höök, tidigare Scholz & Friends och R/GA, som ny vd för den svenska verksamheten. Kay Höök ersätter Vice tidigare vd Ivar Berglin.

– Nu ska det bli en rejäl nystart, har Kay Höök sagt till Resumé.

Vice ägs till 85 procent av Vice UK och till 15 procent av anställda och tidigare anställda.

I Sverige ger Vice ut gratistidningen Vice Magazine och arrangerar events.

Vice startades som ett fanzine i Montreal på 90-talet, och har sedan dess vuxit till att bli ett internationellt mediehus.

Ämnen i artikeln:

Vice

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.