Gå direkt till textinnehållet

Bonniers nya drag – SM i korsord

För att sätta fokus på ordpusslandets tankekrävande konst lanserar Bonnier SM i korsord.

Bonnier korsord producerar omkring 120 egna utgåvor per år, varav "Kors & Tvärs", som utkommer med 18 nummer per år är den största tidningen.

I USA har ”American Crossword Puzzle Tournament” länge varit en höjdpunkt för korsordsfantasterna.

Och idén till SM i korsord föddes efter att Bonnier korsordsredaktion sett en dokumentär om den anrika tävlingen.

– En kollega åkte och tittade på tävlingen, och vi blev sååå inspirerade, säger Carina Sohlén, chefredaktör för Bonnier korsord.

Den 15 oktober går Bonniers alldeles egna korsords-SM av stapeln för första gången.

– Korsordslösande är ett ganska ensamt pyssel. Därför tycker vi att det är kul att samla korsordslösarna för att få dem att utbyta erfarenheter och låta dem få visa vad de kan. Många är väldigt tävlingsinriktade.

Enligt Sifos läsarundersökning Orvesto är 1,1 miljoner "mycket intresserade" av att lösa korsord. En majoritet är kvinnor.

Och fler än Bonnier vill ta del av den växande korsordskakan.

– Det har kommit fler aktörer som vill slå sig in i segmentet, men vi är fortfarande marknadsledare. Kvällstidningarna satsar också med sina bilagor vilket har att göra med det stora intresse som finns, Carina Sohlén och fortsätter:

– Tidigare har korsord ansetts lite nördigt, men den stämpeln är borta i dag.

Erik Wisterberg

Publicerad 2011-06-28 07.39Uppdaterad 2015-12-06 15.06

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: