Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Bonnier Tidskrifter ökar 8 procent

Publicerad: 1 Mars 2011, 11:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:19

Bonnier Tidskrifters intäkter ökade med 8 procent mellan krisåret 2009 och 2010. Samtidigt rusade resultatet med 63 procent, enligt vd:n Ulrika Saxon.


Ämnen i artikeln:

Bonnier Tidskrifter

En anledning till ökningen är att annonsintäkterna på printsidan gick upp 9 procent – vilket kan jämföras med populärpressmarknadens totala tillväxt på 5 procent förra året. Totalt stod printannonsintäkterna för en fjärdedel av förlagets omsättning, enligt Ulrika Saxon.

”Prenumerationsintäkterna hölls på totalen intakta, med en nedgång på 1 procent vilket i huvudsak förklaras av stängningen av Glamour”, skriver Ulrika Saxon på Bonner Tidskrifters sajt.

Bland titlarna som gjorde bra ifrån sig finns, enligt egna uppgifter, Teknikens Värld, mama, Sköna hem, Veckans Affärer och Privata Affärer.

Under förra året gjorde förlaget stora förändringar inom sin säljorganisation, samtidigt som man satsade ytterligare på sin konceptförsäljning, Bonnier Creative.

I fjol lanserade Bonnier Tidskrifter även ett antal nya titlar, som Yourlife, Nya Affärer och tidningen S.  Samtidigt skrotades Glamour.  Senare i vår kommer också nylanseringen "Style by", samtidigt som man nyligen lade ned Misstänkt.

Ulrika Saxon uppger inga exakta tal, men enligt bokslutet omsatte Bonnier Tidskrifter 1,2 miljarder kronor under 2009, vilket var en kraftig nedgång från 2008. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 13 miljoner kronor.

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

Bonnier Tidskrifter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.