Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Tidskrifter

Bonnier Tidskrifter minskar vinsten

Under 2014 gjorde Bonnier Tidskrifter ett resultat på 78 miljoner kronor. Samtidigt ökar de digitala intäkterna.


Publicerad 2015-03-17 13:40
Uppdaterad 2015-12-06 12:09

Ämnen i artikeln:

Bonnier Tidskrifter

Dela artikeln:

Resultatet kan jämföras med 2013 då Bonnier Tidskrifters resultat landade på 89 miljoner kronor.

Omsättningen uppgick i sin tur till drygt 1 miljard kronor 2014, vilket ligger i linje med vad koncernen omsatte året innan.

Enligt Bonnier Tidskrifters vd Mats Carleson var 2014 ytterligare ett år med en tuff annonsmarknad för magasinen.

– Mot bakgrund av det tycker jag att vi har lyckats bra, säger Bonnier Tidskrifters vd Mats Carleson, som också berättar att förlagets prenumerationsintäkter ökat för första gången på flera år.

Vad har ni gjort för att parera den tuffa situationen på marknaden?

– Vi har kringaffärer som vuxit och våra digitala intäkter har också vuxit.

Hur stor del av era intäkter är digitala i dag?

– Ungefär 15 procent.

Hur ska ni öka de digitala intäkterna?

– Jag kan inte berätta det just nu, det är affärshemligheter.

Men ni är ändå nöjda med 2014?

– Ja, vi har överträffat budget och då får man känna sig nöjd. Även 2013 överträffade vi budgeten så vi har två bra år bakom oss. Så här långt ser även 2015 ut att bli ett bra år.

Personalen ska få en bonus i år, hur ser den ut?

– Den är utformad i olika steg och när vi överträffar budget faller det ut en personalbonus enligt en modell som är beräknad på hur mycket vi överträffat budgeten.

Hur mycket extra får personalen i plånboken i år?

– Det vill jag inte tala om.

Enligt Mats Carleson har Bonnier Tidskrifter lyckats överträffa budgeten med hjälp av god kostnadskontroll samt ökade intäkter från kringaffärer, den digitala affären samt de ökade prenumerationsintäkterna.

Dante Thomsen

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.