Bonnier samlar magasinsverksamheten

Bonnier samlar magasinverksamheten – slår ihop Bonnier Magazines & Brands och Bonnier News Lifestyle.

De två svenska magasinsföretagen Bonnier Magazines & Brands (tidigare Bonnier Tidskrifter) och Bonnier News Lifestyle går samman vid årsskiftet.

Magasinverksamheten kommer att ingå i Bonnier News men drivs som en egen enhet under ledning av Anna-Clara Welander, i dag chef för Bonnier News Lifestyle. Hon rapporterar i sin tur till Bonnier News vd Anders Eriksson.

Ihopslagningen av de två bolagen påbörjas omedelbart. Lars Dahmén, vd för Magazines & Brands, leder arbetet.

– Magazines & Brands premiuminnehåll, starka varumärken och nära relationer till målgrupperna, tillsammans med räckvidden och den digitala kraften som finns inom News, ger oss en rejäl styrka framåt, säger han i ett pressmeddelande.

Anna-Clara Welander, tillträdande chef Bonnier News Lifestyle, kommenterar:

– Med ökad räckvidd och kundbas kan vi snabbare skala upp våra affärer – oavsett om det gäller digitala tjänster eller prenumerationsaffären i print. Även om produkterna har olika förutsättningar, ser vi tydligt att verksamheterna kompletterar varandra. Lifestyle är ledande digitalt och har en stark lösnummeraffär, Magazines & Brands har starka varumärken och en stor prenumerationsaffär.

Bonnier Magazines & Brands (tidigare Bonnier Tidskrifter) ger ut ett tjugotal magasin, däribland Teknikens Värld, Sköna Hem och Kamratposten. Bonnier News Lifestyle producerar böcker, månadstidningar och veckotidningar som Mitt Kök, Leva&Bo, Allt om Resor och Söndag. Förra året omsatte de två bolagen omkring 1 200 miljoner kronor tillsammans.

Publicerad 2018-09-24 08.11Uppdaterad 2018-09-24 08.26

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: