Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Bonnier lägger ned Veckans Affärer

Publicerad: 4 September 2019, 13:32

UPPDATERAD. Ekonomitidskriften Veckans Affärer, som ges ut av Bonnier Business Media (BBM), läggs ned vid årsskiftet. Ett tiotal tjänster kan försvinna.


Ämnen i artikeln:

Veckans AffärerPeter FellmanBonnier

Personalen informerades om ledningens beslut att lägga ned Veckans Affärer på onsdagseftermiddagen. Förhandlingarna med facket har inletts. Ett tiotal tjänster, varav huvuddelen redaktionella, hotas.

Veckans Affärers kringaffärer, som vd-nätverket och eventverksamheten, kommer dock att finnas kvar – fast ligga inom ramarna för Dagens industri.

Bakgrunden till nedläggningen är att Veckans Affärer inte anses passa in i resten av BBM:s och Dagens industris profil.

– Sedan jag blev affärsansvarig för DI-gruppen har vi tagit fram en strategi där Dagens industri ska vara det breda varumärket som kompletteras med mer nischade varumärken inom BBM, säger Peter Fellman, affärschef för DI-gruppen och chefredaktör för Dagens industri, och fortsätter:

– Tyvärr ser vi inte att Veckans Affärer fyller den nischade funktionen. I och med det har vi belsutat att lägga ned den från och med årsskiftet.

Beslutet är också en del av ett antal större kostnadsbesparingar som just nu görs inom affärsområdet BBM.

Kan det bli aktuellt att lägga ned fler titlar?

– Nej, det finns inga sådana planer i nuläget. Däremot behöver vi – inom DI-gruppen – hitta nya arbetssätt och synergier. Jag tror att alla förstår att det är allvar nu, och jag utesluter inte att fler nedläggningar kan bli aktuella framöver.

Bonnier har på kort tid beslutat att lägga ned två anrika, gamla varumärken; Medievärlden och Veckans Affärer. Hur har man resonerat kring det?

– Det är ingen som tycker att det är roligt. Men vi lever i föränderliga tider. När det gäller Veckans Affärer har man in i det sista försökt hitta en långsiktigt hållbar och lönsam affärsmodell utan att riktigt ha nått fram.

Tidskriften Veckans Affärer grundades 1965 och har sedan starten ägts av Bonnier. Den tidigare veckoutgivningen minskades till varannan vecka 2013, från och med 2017 ges tidningen ut månadsvis. Enligt den senaste Orvesto Konsument har Veckans Affärer en räckvidd på 53 000 läsare, vilket är ett tapp på drygt 10 procent jämfört med motsvarande mätning 2018.

I ett mejl till Dagens Media skriver BBM:s fackordförande Jens Krey att man inte känt till  arbetsgivarens nedläggningsplaner:

”Arbetsgivarens besked kom som en chock. Vi har precis inlett förhandlingar och kommer den närmsta tiden att ha fullt fokus på att få till så bra lösningar som möjligt för alla medlemmar. Veckans Affärer är en tidskrift med traditioner och det är djupt beklagligt att den, som det ser ut nu, kommer att läggas ned. Att det är den andra titeln inom Bonnier Business Media som går i graven inom loppet av några månader är också en oroväckande trend som jag hoppas slutar här och nu.”

Linnea Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.