Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Bonnier bekräftar manstidning

Publicerad: 19 Maj 2011, 08:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:10

Bonnier Tidskrifter ger i september ut Icon, ett magasin som riktar sig till män.


Dagensmedia.se kunde redan i mars avslöja att Bonnier Tidskrifter rekryterat Peter Smirnakos, tidigare chefredaktör för Res, och Joel Persson, tidigare ad på Café, till en ny manstidning.

Nu bekräftar förlaget planerna. Tidningen får namnet Icon och blir ett livsstilsmagasin som framför allt riktar sig till män mellan 30 och 50 år som bor i storstäderna. 

– Jag ser den som en blandning av DI Weekend, Vanity Fair och Monokel (sic), säger utgivaren Daniel Frodin i ett pressmeddelande.

Icon ska innehålla intervjuer och reportage samt nyheter inom mat, stil design, resor och miljö.

– Tiden och publiken är mogen för det. Efter att man har blivit för gammal för Café finns det bara tidningar om specialintressen samtidigt som många numera har en bredare intressesfär, säger Daniel Frodin.

Utgivningstakten blir 10 nummer per år. Första utgåvan av Icon, som får en upplaga på runt 35 000 exemplar, kommer den 27 september.

Efter dagensmedia.ses avslöjande om att Bonnier Tidskrifter startar en manstidning dementerades nyheten i Bonniers egna medie- och reklamtidning Resumé, som menade att Icon istället skulle bli en kulturtidning för både män och kvinnor.

– Det är alltid tråkigt när saker läcker. I det här fallet kan det ha bidragit till att skapa ett större intresse för Icon. Vi har redan fått bokningar på annonser trots att vi inte har gått ut med vad magasinet ska innehålla. Det är ett styrkebesked åt Bonnier Tidskrifter att vi har så gott rykte att det räcker att bara veta att vi ger ut en ny tidning, säger Daniel Frodin i pressmeddelandet.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.