Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Bon byter chefredaktör

Publicerad: 17 November 2014, 07:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:22

Linda Leopold lämnar Bon efter sju år.


Linda Leopold har varit chefredaktör på Bon sedan 2011, och var innan dess redaktionschef.

Nu lämnar hon tidningen efter sammanlagt sju år.

– Jag hade gjort allt det jag ville göra med Bon och kände att det var dags för mig att gå vidare, säger Linda Leopold till Dagens Media.

– Det har varit otroligt spännande år och jag är väldigt stolt över det vi har gjort med tidningen. Den har utvecklats mycket, både vad gäller innehåll och format.

– Det sättet som Bon görs på i dag tycker jag är det moderna sättet att göra modetidning – en lyxig pappersutgåva två gånger om året på närmare 250 sidor, med långa artiklar, modejobb och fantastisk papperskvalitet. Och en sajt som uppdateras dagligen.

Ny chefredaktör för Bon är Daniel Björk, sedan tidigare chefredaktör för Bons engelskspråkiga utgåva Bon International.

– Bon är en superviktig garant för ett intelligent samtal om i synnerhet mode, men även annan kultur, i Sverige, säger han till Dagens Media.

Vad vill du som chefredaktör göra med Bon?

– För att vara relevanta både i Sverige och på en internationell nivå måste vi hålla fast vid våra styrkor: foto och text på högsta kreativa nivå och samtal med de tyngsta namnen inom industrin. Och sedan pusha för att göra allt detta ännu bättre och skarpare.

Linda Leopold ska framöver ägna sig åt egen verksamhet, bland annat som ny modekrönikör i DI Weekend.

– Jag har också tänkt att föreläsa mer, om intelligens och IQ-sällskap, som min senaste bok handlar om.

För ett år sedan gav hon ut boken "Smartast i världen – IQ-sällskapen från insidan".

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.