Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tidskrifter

Bodil Ericsson Torp: ”Vi valde att satsa oss igenom krisen”

Publicerad: 4 januari 2021, 10:30

Bodil Ericsson Torp är vd för Aller Media, ett svensk mediehus ägt av danska Aller-koncernen.

Foto: Aller Media

Dagens Media har bett branschprofiler summera 2020. Bodil Ericsson Torp är vd för Aller Media som valde att satsa sig genom krisen och gjorde ett rekordstarkt resultat. Hon tror också att personaliserat innehåll, med hjälp av tech, data och analys, blir ännu viktigare framöver.


Ämnen i artikeln:

Aller MediaBodil Ericsson Torp

Årets Lärdom?

– Att jobba med en helt ny typ av ovisshet och avsaknad av svar, som pandemin dragit med sig. Lärdomen har varit att snabbt agera och under dessa förutsättningar, såsom värna personalens fysiska och mentala hälsa, men det har också handlat om vikten av extra omsorg om alla medarbetare och att hålla modet uppe trots stor oro och ovisshet. 

– Coronakrisen innebär en stor osäkerhet ur många aspekter, inte minst påverkan på hälsa och ekonomi, ur globalt, nationellt och individuellt perspektiv. Självklart har det varit en stor oro för våra medarbetare och deras familjers hälsa. Aldrig har ett närvarande och aktivt ledarskap varit viktigare och mer prövat än under pandemin.

– Jag är imponerad av hur snabbt vi lyckades ställa om till att hemifrån driva en koncern med en omsättning på 1.7 miljarder – och att vi landade i ett ”all time high”-resultat för året. Även i kriser skapas möjligheter. Det gäller att tidigt kunna se dessa och affärsmässigt ha modet att våga satsa genom en kris. Vi valde att tidigt satsa oss igenom krisen där vi bland annat lanserade Motherhood och vår nya plattform Aller Sparks och ökade våra marknadsinsatser. Vikten av ökad kreativitet kring att jobba digifysiskt tillsammans och hitta nya affärslösningar har varit avgörande.

 

Årets viktigaste publicering?

– En av årets viktigaste är Allas.se som publicerade reportageserien #sistaslaget som fokuserar på mäns våld mot kvinnor. Reportageserien vann pris på Tidskriftsgalan i kategorin Bästa ljud och rörligt. Vi på Aller Media jobbar varje dag för att ge Sveriges kvinnor ett rikare liv och den här publiceringen är ett oerhört viktigt inslag för att belysa och ge mod/information till kvinnor som är utsatta. Ett ämne som dessutom tyvärr har aktualiserats än mer under året med pandemin. 

 

Årets tuffaste utmaning?

– Den tuffaste utmaningen har varit att hålla fart i affären och fortsätta bygga kultur och gemenskap trots att vi inte har setts som vanligt. I en kris sätts alltid kulturen på prov och jag är så otroligt imponerad över hur alla medarbetare har lyft sig och hur vi har kämpat tillsammans genom krisen. Vi har arbetat hårt för att öka engagemanget och energin. Bland annat har vi satsat mycket på intern kommunikation, ledarskap och aktiviteter för medarbetares hälsa och engagemang. 

– Några exempel är att vi har lanserat ett direktsänt nyhetsprogram till alla våra medarbetare, vi har firat vårt nyår digitalt, vi har haft löpande satsningar på hälsoaktiviteter för att hålla engagemang och kreativitet uppe. Vi har också satsat mycket på ledarna som vi vet har dragit ett tungt lass det här året. Nu i dagarna fick vi kvittot på att vi har gjort mycket rätt, i form av en medarbetarundersökning som visar vårt bästa resultat någonsin. 

 

Med ett minst sagt tufft 2020, vad tror du kommer definiera år 2021?

– Sökande efter ”back to normal” kommer att ske successivt under året. Vi behöver alla nyorientera oss, utvärdera allt som har hänt och ta med oss det bästa av det som vi har lärt oss från krisen. Uttrycket the ”new normal” känns redan slitet men det ligger mycket i att vi kommer att behöva omvärdera en del saker som vi tidigare har tagit för givet. 

 – När det kommer till medier så kommer personalisering av innehåll och annonsaffären bli ännu viktigare. Det här är ett prioriterat område för oss där vi redan har kommit långt. Framåt ser vi att personaliseringen kommer att underlätta, effektivisera och lyfta vår affär ytterligare – genom att läsarupplevelsen förbättras exponentiellt. Tech, data och analys kommer fortsatt att vara avgörande för att leverera bästa innehåll.

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News