Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Bodil Ericsson Torp: ”De små koncernerna som står ensamma får allt svårare att klara sig”

Publicerad: 20 December 2019, 13:23

”Det har krävts en jätteomställning av hur vi jobbar på Aller Media”, säger Bodil Ericsson Torp.

Tidningsköpen på den lokala marknaden har präglat året, säger Aller Medias Bodil Ericsson Torp.


Ämnen i artikeln:

Bodil Ericsson TorpAller Media

Greta Thunberg, hållbarhet och lokaltidningsköp. Dagens Media har frågat ett 20-tal tongivande mediechefer om de viktigaste branschhändelserna 2019 – samt vad de ser när de blickar in i medieåret 2020.

Aller Medias vd, Bodil Ericsson Torp.

1. Vilken var den största branschhändelsen 2019?

– På det nationella planet sticker förstås Telias köp av TV4 ut, men också andra stora affärer som Schibstedts köp av Stampen, Bonniers köp av Mittmedia, Sydsvenskan/HD köp av lokaltidningen i Skåne. De små koncernerna och bolagen som står ensamma får allt svårare att klara sig. Globalt var lanseringen av Disney+ och den ökade konkurrensen inom streamingabonnemang en stor sak.

2. Årets tuffaste utmaning?

– Vår trafiksatsning, där vi ser tydligt hur vi kan kapitalisera på ökad räckvidd. Vi har högt satta mål om att öka vår trafik med 100 procent. Det har krävts en jätteomställning av hur vi jobbar på Aller Media och ”so far so good”, vi ligger till och med före våra prognoser.

3. Årets viktigaste publicering?

– Greta Thunberg som ”Person of the year” på Times omslag. Den publiceringen sätter ett fortsatt fokus på klimatfrågan och denna globala fråga behöver ständigt nytt syre.

4. Om du ska sia om 2020, vad tror du kommer definiera nästa år?

– Hållbarhetsfrågan är i fokus och att kraven ökar på alla i samhället. Klimatfrågan är en jätteviktig del i det och det är också intressant att se det ökade fokuset på social hållbarhet. För Aller Media, som har som löfte att ge Sveriges kvinnor ett rikare liv, ligger frågor som rör kvinnors hälsa, välmående och jämställdhet extra varmt om hjärtat och det är något vi kommer att jobba ännu mer aktivt med.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.