Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Bingo om Moores annonslösning: "Man kan inte luta sig tillbaka"

Publicerad: 4 Juni 2014, 04:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:36

I senaste numret av Moore har tidningen sålt omslaget till Nobe.


Ämnen i artikeln:

Moore

– Den analoga tidningsvärlden är en sjunkande Titanic. För att ge mer till annonsörer måste vi vara innovativa och hitta sätt att få in pengar, säger Moores chefredaktör Bingo Rimér till Dagens Media.

I senaste numret, sommareditionen, av grabbtidningen testar han nya annonslösningar. Numrets stora annonsör, dryckestillverkaren Nobe, exponeras redan på omslaget.

På omslagsbilden har Youtube-stjärnorna och musikerna i Det Vet Du kraschat in i en Nobe-butik, med bandets ökända turné-suv. Gruppen passar då på att svalka sig med drycken, samtidigt som en grupp tjejer kommer springande.

Tjejerna syns om man viker ut tidningen. Tjejerna, som exponeras på baksidan, bär samtliga en jacka av märket Sexy By Sweden, som är Bingos egna märke.

Inne i tidningen fortsätter mixen av redaktionellt och kommersiellt, då Det Vet Du fotas med Nobe-flaskor.

– Vi har anlitat två reklambyråkillar för att sy ihop det här. Jag har jobbat med tidning i 20 år, men det här är helt nytt. Jag är nöjd – ska det här ha någon mening så måste det göras på ett kvalitativt och genomtänkt sätt.

Det är Gustaf Boman Network som hjälpt Moore med annonslösningarna.

– Gränserna suddas ut. Men självklart är det även skillnad på medier och medier. Filter hade inte kunnat göra så här, säger Bingo Rimér.

Sommarnumret av Moore kommer bland annat att delas ut på Det Vet Dus konserter, samt event. Genom alternativa distributionsvägar behöver tidningen inte locka med giveaways och information om innehållet på omslaget, som då kan vikas åt annonsörer.

– Kolla på Café och King, de är så desperata nu att de erbjuder tofflor och gymkort och allt möjligt om man köper tidninngen. Snart får du en bostadsrätt om du köper Café. Det är en tidsfråga innan de inser att det inte håller. Jag slipper sånt, och kan tänka kreativt.

Finns det någon risk i sånna här annonssamarbeten?

– Näe, titta på Metro, de outsorcar hela sitt innehåll. Alla mediebolag tittar på hur man ska utvecklas. Man kan inte luta sig tillbaka och tro att annonspengarna ska rulla in i vanlig takt.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Moore

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.