Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Bagaren & Kocken ny titel hos Egmont

Publicerad: 11 November 2015, 05:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:22

Egmont Publishing lanserar ny tidning om mat och bakning – kopplas till e-handelssajt.


Ämnen i artikeln:

Egmont Publishing

Egmont Publishing är sedan några år tillbaka delägare i e-handelsföretaget Bagaren & Kocken, som säljer kökstillbehör på nätet. Nu samlar tidskriftsförlaget allt sitt innehåll om mat och bakning under samma varumärke.

Den 17 november släpps det första numret av papperstidningen Bagaren & Kocken samtidigt som man lanserar en redaktionell satsning digitalt.

– Jag tror att det kommer att fungera bra. Bagaren & Kocken är ett känt varumärke för många och har ett gott anseende. Det står för kvalitet, trend och utveckling inom kök och köksprodukter så jag tror att det ger en trovärdighet, säger Åsa Holmström, ansvarig utgivare och förlagschef på Egmont Publishing, till Dagens Media.

Tidningen kommer att ges ut i prenumererad upplaga och kunna köpas i butik och distribueras via Tidsam. Huvudmålgruppen är matintresserade kvinnor i åldern 35-55 år. Förutom recept kommer tidningen att innehålla intervjuer med intressanta kockar, bagare och andra matpersonligheter, liksom köksinredning, festdukning och annan inspiration.

– Sen kommer det också att vara resor med matinriktning. Vi vet att turism blir allt mer fokuserat kring matupplevelsen, man vill ta med den hem. Det är en trend som finns kring mat, säger Åsa Holmström.

Sajten, som är kopplad till e-handeln, kommer att fokusera på roliga och informativa guider och köksskolor, till exempel hur man hackar en lök på bästa sätt, eller hur man väljer stekpanna.

I samband med detta väljer Egmont Publishing att lägga ner tidningen Bakat & Gott, som lanserades våren 2013 under varumärket Hemmets Journal. Tidningen beskrevs då som något som skulle befinna sig "i gränslandet mellan bakning och matlagning".

– Innehållet kommer att transformeras in i det nya konceptet. Vi tycker inte att vi ser en marknad för två så lika tidningar. Vi vill göra en större satsning på mat och bakat. Nu får vi både e-handel, papperstidning och digitalt.

Är det aktuellt att koppla fler titlar till e-handel?

– Ja, det kan vi nog tänka oss, men vi får se vad det här kan ge först. Jag tror att utvecklingen kommer att gå mot att vi får se mer av det här, att man gör självständiga tidningar utifrån e-handelsverksamheter.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Egmont Publishing

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev