Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Tidskrifter

Avpixlat portas från Content Central

Content Central vill inte att frilansares texter ska hamna i Avpixlats kanaler.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se


Publicerad: 31 Oktober 2014, 07:58
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:24

Ämnen i artikeln:

Avpixlat

Content Central är en marknadsplats där frilansjournalister och medier gör affärer. Förra veckan fick bolaget in en kundregistrering från Avpixlat.

Content Centrals vd Joachim Ljungquist gick då med en begäran till styrelsen om att inte godkänna sajten som köpare Content Centrals skribenters texter.

Styrelsen var enig om att medier som anses vara främlingsfientliga, inte står för alla människors lika värde och inte värnar om demokratiska värderingar inte ska tillåtas som kunder, enligt Joachim Ljungquist.

– Vi tycker inte att Avpixlat är en kund som vi ska ha. Vi vill inte att våra frilansares texter ska hamna i deras kanaler, säger han till Dagens Media.

Content Central har nu startat ett värdegrundsarbete i samband med kundregistreringarna för att kunna vara tydliga med vilka kunder som bolaget kan porta.

– De flesta medier är ju schyssta medier så vi har tidigare inte haft anledning att formulera oss så djuplodande som vi nu gör.

Personen som försökte registrera Avpixlat som kund hos Content Central registrerade även sig själv som frilansskribent hos bolaget. Även som skribent kommer han att portas, säger Joachim Ljungquist.

– Vi väljer att neka honom även som skribent eftersom han är så kontroversiell som person, men framförallt för att han har en inflytelserik roll på den här hatsajten. Han är redaktör och ansvarig utgivare för den.

Generellt nekar Content Centrals inte skribenter på grund av personliga åsikter eftersom alla artiklar granskas, och godkänns först om de uppfyller bolagets etiska regler.

Ämnen i artikeln:

Avpixlat

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.