Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Årets omslag – en reklambild

Publicerad: 10 november 2011, 12:11
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:51

Tidningen Turist vann under Tidskriftsdagen igår pris för bästa omslag – med en reklambild från tälttillverkaren Hilleberg.


Bilden med kanoten uppdragen på stranden intill ett genomlyst tält är framtagen av tälttillverkaren Hilleberg i marknadsföringssyfte. Ändå hamnade den på omslaget till tidningen Turist – ett omslag som nu fått pris av Tidskriftsdagen som "Årets Omslag".

– Som tidningsmakare skulle jag gärna ha fått den upplysningen att bilden använts i marknadsföringssyfte när jag beställde den. Det fick jag inte. Samtidigt, bilden har använts i en katalog på nätet. Det är inte så att den har ingått i någon större kampanj, säger Anders Tapper, chefredaktör på Turist.

Han säger att det inte är tidningen Turist som har anmält omslaget till tävlingen, det har valts ut av allmänheten via en tävling på Tidningstorget.se.

Hur känns det att vinna med det här omslaget?

– Vi är förstås väldigt glada över att vinna. Det här är lite en storm i ett vattenglas. Det är nästan omöjligt att kunna hålla reda på varifrån enskilda bilder kommer ifrån.

Hur påverkas tidningens trovärdighet av att ni använder en reklambild som omslag?

– Bilden har tillhandahållits oss som en redaktionell bild och den har av både oss och våra läsare upplevts som en sådan. Hade vi vetat att den haft en kommersiell användning så hade vi inte använt den. Vi vill förstås vara en seriös och trovärdig tidning.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.