Gå direkt till textinnehållet

Appelberg vinner Xpress

Travel Media tappar kunden Arlanda Express. Istället blir det Appelberg som tar över utgivningen av ombordmagasinet Xpress.

Dagens Media har tidigare berättat att Arlanda Express gått ut i pitch efter att avtalstiden mellan dem och förlaget Travel Media gällande utgivningen av ombordmagasinet Xpress var på väg att löpa ut.

I dag kom beskedet om vilket förlag som vunnit upphandlingen.

– Vi har valt Appelberg som ny samarbetspartner. Nu vill vi tillsammans med Appelberg utveckla vår ombordtidning till en ny produkt, säger Camilla Laaksonen, marknadschef på Arlanda Express till Dagens Media.

Hon fortsätter:

– Det skall bli spännande att jobba med Appelberg som vi upplever är starka medieproffs, kreativa och vill lyfta vår tidning. Den första tidningen kommer efter årsskiftet.

Appelbergs vd Calle Ericsson säger till Dagens Media att beskedet är en stor positiv nyhet.

– Vi är jätteglada att ha fått uppdraget och har ambitionen att utveckla Xpress ytterligare ett par snäpp. Vi presenterade ett par idéer som Arlanda Express uppenbarligen gillade.

Vad innebär uppdraget för er som förlag?

– Det är självklart positivt. Dels är det är en stor produktion med tio nummer om året, dels innebär uppdraget att vi blir mer synliga. Vi jobbar annars mycket med B2B som inte är lika publika som andra tidningar.

Calle Eriksson säger att han hoppas att de annonsörer som funnits i tidningen kommer att vilja stanna kvar.

– Jag ser en stor potential och hoppas att de kommer att gilla det vi gör.

Under hösten kommer man att organisera annonsförsäljningen och förfina de idéer som presenterats för Arlanda Express.

Dagens Media söker Kjell Santesson, vd på Travel Media för en kommentar.

Helen Preutz

Publicerad 2013-08-05 09.07Uppdaterad 2016-02-17 11.23

Dela artikeln: