Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Appelberg tappade 20 miljoner

Publicerad: 11 Augusti 2010, 04:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:43

Kundtidningsförlaget Appelberg hade en blytungt 2009.


Ämnen i artikeln:

Mats EdmanAppelberg

År 2008 var det bästa någonsin för Appelberg - och bolaget delade ut 10 miljoner kronor till aktieägarna. År 2009 blev istället blytungt.

Intäkterna för det Stampen-ägda kundtidningsförlaget rasade från rekordhöga 94 miljoner till 74 miljoner kronor mellan 2008 och 2009. Samtidigt var rörelsevinsten på 11 miljoner från 2008 nästan utraderad, då den stannade på dryga miljonen.

Antalet anställda minskade också, från 55 till 51.

Appelberg hänvisar tappet till konjunkturläget och skriver i bokslutet att man ser på 2010 med tillförsikt.

Dessutom skriver Appelberg att marknaden – som uppskattas till att omsätta 600 miljoner kronor – saknar stora drakar och inte är transparent och att många uppdrag tilldelas genom kontakter snarare än regelrätta pitcher.

I ett försök att öka kännedomen på marknaden har förlaget under året genomfört en i sammanhanget massiv marknadsföringskampanj.  

Som Dagensmedia.se tidigare berättat har Appelberg under 2009 Appelberg dessutom skrotat sin nätsatsning Internetredaktörerna.

Nyligen stod det klart att vd:n Mats Edman lämnar sitt uppdrag för att istället ta över Dagens Samhälle. Calle Ericsson är tf vd.

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

Mats EdmanAppelberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.