Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Andreas Leijon lämnar IDG

Publicerad: 28 november 2011, 13:43
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:49

Andreas Leijon lämnar IDG för att bli vd och delägare i nystartade Content Innovation.


Content marketing-byrån Content Innovation startades i början av månaden av Lars Frank och Per Boström från Bonniers kundtidningsförlag Spoon Lab. I flytten tog de med sig kändiskocken Per Morbergs tidning Magasin Morberg.

Nu knyter de till sig Andreas Leijon, affärsutvecklingschef och chefredaktör på IDG, som vd och delägare. Han tillträder i mars.

– Jag kommer från den redaktionella sidan men känner att affärssidan är mest intressant. Jag tror man kan förena de här världarna på ett bra sätt. Content marketing växer i USA och jag tror det är rätt läge just nu, säger Andreas Leijon till dagensmedia.se.

Hur känns det att lämna den oberoende journalistiken?

– Det känns bra, det finns många andra som vurmar för den. Vi ska göra ett bättre innehåll än de etablerade medierna gör, det här är långt ifrån pressreleaser och tarvliga pr-texter. Vi ska hjälpa företag att göra bra affärer.

Hans mål med förlaget är att ha tio anställa och en omsättning på 15 miljoner kronor inom två år.

– Men förhoppningsvis går det fortare, säger Andreas Leijon.

Förlaget har "några" kunder klara men han vill inte kommunicera någon av dem.

– Vi har ett digitalt fokus och kommer att syssla med allt från brandade Ipad-appar till andra köpta digitala kanaler. Men vi kommer säkert också att göra kundtidningar, vi utgår från varumärket.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.