Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tidskrifter

Amelia får ansiktslyft – och kampanjar för kvinnors trygghet

Publicerad: 2 mars 2017, 07:18
Uppdaterad: 2 mars 2017, 08:51

Chefredaktör Maria Sognefors och omslaget till första numret av uppdaterade Amelia.

Idag släpps första numret av omdesignade Amelia. Samtidigt lanserar man kampanjen "Äg natten", för att lyfta frågan om kvinnors otrygghet. "Vi tycker att det är viktigt att driva jämställdhetsfrågan på alla plan", säger chefredaktör Maria Sognefors.


Ämnen i artikeln:

Amelia

Lagom till Internationella kvinnodagen får tidningen Amelia ett lyft, med både uppdaterat formspråk och innehåll.

Maria Sognefors har varit chefredaktör sedan i maj 2016, i samma veva som Amelia fick resultatet av en stor läsarundersökning presenterad för sig.

– Det som kom fram i undersökningen var framför allt att våra läsare vill bli stärkta och coachade av andra kvinnor, vilket vi har tagit fasta på i omgörningen av Amelia, säger hon till Dagens Media.

Tidningen kommer bland annat att innehålla mer träning och hälsa, vassare relationsreportage, och dessutom har karriär och pengar fått ett större, seriöst block.

I samband med omgörningen lanserar Amelia även kampanjen #ägnatten, som är ett resultat av en Sifo-undersökning genomförd på uppdrag av tidningen.

Resultatet visar att tre av fyra kvinnor känner sig otrygga att röra sig utomhus när det är mörkt – trots att Sverige räknas som ett av världens mest jämställda länder.

– Vi tycker att det är viktigt att driva jämställdhetsfrågan på alla plan och ser 2017 som ett lanseringsår. #ägnatten är det första initiativet, men framåt kommer vi att lansera kampanjer kring alltifrån ekonomi, att få tid för sig själv och att vara stolt över sin kropp, säger Maria Sognefors.

Omslaget till det första numret av nya Amelia pryds av inga mindre än kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke, entreprenören och bloggaren Isabella Löwengrip och träningsexperten Olga Rönnberg.

– Jag kände att det var svårt att hitta en enskild person som kunde symbolisera förändringarna vi gjort i Amelia. Alla dessa tre är starka, kvinnliga förebilder och proffs på sina respektive områden, och är samtidigt flerbarnsmammor. En powertrio! fortsätter Maria Sognefors.

Första numret av nya Amelia landar i butikerna idag torsdag 2 mars.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Amelia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News