Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Tidskrifter

Alma Talent skrotar printavdelningen

Fortsatt motvind för finskägda Alma Talent. Nu outsourcar förlaget resterande del av sin printproduktion.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 19 Oktober 2018, 06:13
Uppdaterad: 19 Oktober 2018, 08:50

Ämnen i artikeln:

Alma Talent

Den föreslagna förändringen är en del av ett pågående omstruktureringsprogram för förbättrad lönsamhet och ökad digitalisering, skriver Alma Talent i ett pressmeddelande. Totalt berörs tre tjänster av förändringen, och fackliga förhandlingar inleds inom kort.

Det finskägda förlaget går igenom en tung period. Två gånger det senaste året har förlaget anmälts till Arbetsmiljöverket, med anledning av dålig arbetsmiljö. I våras skrotades Alma Talents eventavdelning, och titlarna Medievärlden samt Dagens Media såldes till Bonnier Business Media. I september slutade förlagets vd sedan 2016, Ulf Magnusson.

Juha-Petri Loimovuori är styrelseordförande för Alma Talent Sverige:

-Att genomföra den här förändringen är helt nödvändig för att säkra våra varumärkens långsiktiga framtid. Vi är övertygade om att beslutet medför att vi effektiviserar våra printprocesser och växlar upp vårt digitala fokus för att ge våra läsare och annonsörer bättre värde i alla våra kanaler, säger han.

Alma Talent är en del av den finska mediekoncernen Alma Media. I Sverige ger de ut tidningarna Affärsvärlden, Ny Teknik, Lag & Avtal, Arbetarskydd, Personal & ledarskap, och Teknikhistoria på olika plattformar. Dessutom driver förlaget karriärsajten Ingenjörskarriär tillsammans med Sveriges Ingenjörer samt Brand Arena.

Ämnen i artikeln:

Alma Talent

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.