Gå direkt till textinnehållet

Alma Talent lägger ner eventbolag

Alma Talents vd Ulf Magnusson infälld i bild. Foto: Janne Næss/ Jörgen Appelgren

UPPDATERAD. Alma Talent avvecklar sitt eventbolag. Tolv tjänster berörs av beslutet.

I Alma Talent ingår de redaktionella varumärkena Affärsvärlden, Ny Teknik, Dagens Media, Medievärlden, Personal&Ledarskap, Arbetarskydd, Lag&Avtal, Medievärlden och Teknikhistoria.

I och med avvecklingen av det interna eventbolaget förändras den nuvarande eventportföljen, om cirka 40 event och utbildningar per år, och eventproduktionen läggs ut på externa partners.

– Vi förändrar för att vara framgångsrika i framtiden. Vi tror fortfarande starkt på det fysiska mötet när allt mer digitaliseras men vi ska fokusera på färre event med en tydligare koppling till de redaktionella varumärkenas bevakningsområden, säger Ulf Magnusson, vd på Alma Talent.

Upp till tio events kommer Alma Talent fortsättningsvis att ha kvar, enligt vd:n. Alma Talents arbetsform, med ett internt eventbolag, har emellertid inte varit framgångsrik menar Ulf Magnusson.

– Med externa produktionspartners får vi en bättre flexibilitet och blir mer snabbfotade. Vår ambition är att den här strategiförändringen ska leda till relevanta och mer attraktiva event för sponsorer och deltagare.

Vilka externa partners som kommer att ta över arbetet med Alma Talents events i framtiden, är ännu inte klart.

– Diskussion pågår med partners kring de events som redan är satta, men inget är klart ännu, säger Ulf Magnusson.

Tolv tjänster inom eventbolaget berörs av beslutet om avveckling.

– Det är aldrig roligt att skiljas från duktiga medarbetare men vi är övertygade om att det här är rätt väg att gå för att vi ska vara lönsamma och konkurrenskraftiga på en växande marknad för event.

Förändringen innebär samtidigt att ett större ansvar för eventidéer och innehåll läggs på redaktionerna.

– Event ska vara en naturlig del av redaktionens arbete. Vi vet att resultatet ofta blir väldigt bra när en chefredaktör och redaktion engagerar sig i eventutveckling på samma sätt som de brinner för att skapa attraktivt innehåll online, i sociala kanaler och print, säger Ulf Magnusson.

Kommer bemanningen på redaktionerna att förstärkas, för att klara det?

– Om man hittar lönsamma affärsmodeller, så varför inte, svarar Ulf Magnusson.

I april i år anmäldes Alma Talent till Arbetsmiljöverket av Unionens lokala klubbordförande. Anmälan gällde situationen på Alma Talents Events som brottats med hög arbetsbelastning och stress en längre tid.

– Det är en helt annan fråga och det finns ingen koppling mellan de här två sakerna, säger Ulf Magnusson.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-06-13 13.31Uppdaterad 2018-06-14 05.18

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: