Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Tidskrifter

Alma Talent anmäls till Arbetsmiljöverket

Alma Talents vd Ulf Magnusson infälld i bild. Foto: Janne Næss/ Jörgen Appelgren

Den lokala fackklubben sätter ner foten efter en lång tids turbulens på bolagets eventavdelning: "Vi har larmat sedan i höstas", säger Sabina Skoog, som är Unionens klubbordförande på Alma Talent.


Publicerad 2018-04-03 07:30
Uppdaterad 2018-04-03 10:55

Dela artikeln:

Unionens huvudskyddsombud på Alma Talent, Eva Linder, har lämnat in en begäran om arbetsmiljöåtgärd till Arbetsmiljöverket, gällande situationen på bolagets eventavdelning.

– Alma Talent Events har under en längre tid kämpat med en så pass hög arbetsbelastning och stressnivå, att det fått allvarliga konsekvenser för avdelningens medarbetare, berättar Eva Linder, och  beskriver med några konkreta exempel hur det har varit på avdelningen:

– Ohälsan har ökat hos personalen och sjukfrånvaron är hög. Ovanligt många har valt att säga upp sig ­– varav flera av dem efter en tids sjukskrivning, säger hon.

Redan tidigt i höstas larmade Alma Talents lokala fackklubb om den ohållbara situationen på eventavdelningen, och en arbetsgrupp tillsattes för att titta över problemen. Utfallet blev emellertid inte vad skyddsombudet och den lokala fackklubben hoppades på.

Då situationen fortfarande i slutet av februari inte förbättrats nämnvärt på Alma Talent Events, och då fackklubben inte ansåg att arbetsgivaren tagit fram en tillräckligt bra åtgärdsplan, såg Unionens representanter på bolaget inget annat alternativ än att anmäla arbetsgivaren till Arbetsmiljöverket.

– Det här har varit en jättelång process, och vi larmade om oerhörda stressnivåer redan i höstas. Handlingsplanen som arbetsgivaren lade fram är minst sagt otillräcklig, gammal skåpmat närmast. Situationen på avdelningen har inte blivit bättre och nu måste vi lösa det här. Vi tror att det behöver komma in någon utifrån och hjälpa oss med det, säger Sabina Skoog som är klubbordförande i Unionen på Alma Talent.

Både Eva Linder och Sabina Skoog pekar på en transformation i branschen, och en större konkurrens än tidigare, som en del av avdelningens bakomliggande problem. Organisationen och arbetsstrukturen behöver ses över hävdar de, men framförallt behöver personalen tas om hand och ges rätt förutsättningar i sitt arbete.

Ulf Magnusson, som är vd på Alma Talent, håller med om problembeskrivningen, men är samtidigt förvånad över den anmälan som gjorts till Arbetsmiljöverket.

– Det har varit stökigt länge på avdelningen på grund av oklarheter i organisationen, men vi har sugit tag i mycket av det nu. Vi tittar över både arbetsstruktur och roller på avdelningen, samt har precis nyrekryterat. Flera är dessutom på väg in och resursbristen är på väg att lösas, säger han och lägger till:

– Vi vill lösa det här i dialog med skyddsombud och medarbetare, och kommer att arbeta hårt med att göra det.

Om handlingsplanen som Unionen bedömer som otillräcklig säger han:

– Då har vi misslyckats med vår handlingsplan, och då får vi jobba tillsammans med skyddsombud och medarbetare så att de känner att vi tar situationen på allvar. Vi jobbar med organisationen och är mitt i en process just nu, och jag har full förståelse för att situationen just nu kan uppfattas som kaotisk.

Alma Talent, som tidigare hette Talentum, anmäldes till Arbetsmiljöverket även 2014 i samband med en stor omorganisation.

Tidskriftsförlaget Alma Talent är verksamma inom b2b-segmentet och innehar titlarna Affärsvärlden, Ny Teknik, Teknikhistoria, Dagens Media, Medievärlden, Lag & Avtal, Arbetarskydd samt Personal & Ledarskap. Alma Talent är ett dotterbolag till den börsnoterade finska mediekoncernen Alma Media.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.