Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Aller slår ihop fisketidningar – Fiske För Alla försvinner

Publicerad: 5 September 2013, 06:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:35

Allers två fisketidningar Fiske För Alla och Fiskejournalen slås ihop, kan Dagens Media avslöja.


Fiske för alla utkommer 8 gånger varje år och har enligt Orvesto 2012 en räckvidd på 91 000 personer. Fiskejournalen ges i sin tur ut 12 gånger per år och har en räckvidd på 84 000 läsare.

Enligt uppgift till Dagens Media planerar Aller Media att slå ihop de två tidningarna. I och med ihopslagningen kommer Fiske för alla att försvinna efter årsskiftet.

Förlagets tillförordnade vd Nils Hederström vill dock inte kommentera uppgifterna.

– Det kommer ett pressmeddelande under dagen så du får vänta tills dess, säger han till Dagens Media.

Stämmer uppgifterna?

– Det är inte helt taget ur luften, säger Nils Hederström.

Fiskejournalens chefredaktör Martin Falklind bekräftar uppgifterna för Dagens Media.

– Fiske För Alla och Fiskejournalen går ihop och blir en tidning, det blir en vässad tidning för liknande målgrupp. Tidningarna har väldigt liknande läsekrets, så det har blivit mycket dubbeläsning. Att slå ihop tidningarna tycker vi strategiskt sett är smartare och vi kan göra en ännu bättre tidning, säger han.

Martin Falklind blir chefredaktör för den nya tidningen, som kommer att heta Fiskejournalen, medan Fiske För Allas chefredaktör Nicolas Jändel blir redaktör för tidningarna Fly & Tie och Allt Om Flugfiske.

– Det är två tidningar som varit konkurrenter som nu kommer kunna samarbeta. Fly & Tie är ju en väldigt nishad tidning och unik i sitt slag för dig som gillar flugbindning medan Allt Om Flugfiske är något bredare, säger Martin Falklind.

Enligt honom kommer sammanslagningen inte att innebära några nedskärningar på personalsidan.

UPPDATERING:

I ett pressmeddelande utskickan vid 10:40 i dag bekräftar Aller Media uppgifterna.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.