Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tidskrifter

Aller Medias vd om sparpaketet: "Måste bryta den nedåtgående trenden"

Publicerad: 31 januari 2014, 07:22
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:49

Aller Media måste spara 50 miljoner kronor. För Dagens Media berättar vd:n Bodil Ericsson Torp om hur det hela ska gå till.


Ämnen i artikeln:

Aller Media

Som Dagens Media kunde berätta i går har Aller Media det kämpigt. Bolaget befinner sig i en nedåtgående spiral när de gäller lönsamheten och på två år har resultatet i princip halverats.

Det är bakgrunden till att Bodil Ericsson Torp i går presenterade ett omfattande sparpaket för personalen.

– Jag träffade alla igår och berättade då om den inriktning som Aller Media bör fokusera på inför 2014, säger Bodil Ericsson Torp till Dagens Media.

På mötet tog den tämligen nytillträdda vd:n upp fyra fokusområden som förlaget ska koncentrera sig på: kompetensutveckling, affärsutveckling, ökat kundfokus och alltså även omfattande besparingar.

Under februari månad kommer samtliga kostnader i verksamheten att genomlysas grundligt.

– Vi måste bryta den här nedåtgående trenden. Därför måste vi se över hur vi ska jobba smartare och mer effektivt. Det handlar också om satsningar vi inte ska göra, säger Bodil Ericsson Torp och fortsätter:

– Naturligtvis kommer också frågan om vi ska minska personalen och då är svaret ja, det kommer vi att göra.

Har du någon uppfattning om hur många som kan behöva sluta?

– Nej det har jag inte i dagsläget. Ibland kan man gå ut med direktiv på att alla måste skära ner x antal procent men jag har valt att inte göra det. Istället ska vi se över alla kostnader i verksamheten.

Hon tillägger:

– Sedan hoppas jag naturligtvis att vi kan hitta andra saker att spara på som inte rör personal och att det är så få personer som möjligt som berörs av det här.

För att minska oron bland de anställda planerar Bodil Ericsson Torp att vara klar med översynen redan i slutet av februari.

– Vi kommer att göra det här ganska intensivt och hålla ett högt tempo för en sådan här sak skapar naturligtvis oro i verksamheten. Det är alltid svårt när det inte är helt konkretiserat hur det ska gå till och hur många och vem det drabbar. Därför är det klart att vi måste jobba väldigt snabbt för att minska den här oron och snabbt kunna ge alla svar.

Kan det bli aktuellt att lägga ner enskilda titlar?

– I dagsläget är det inte aktuellt men vi ser som sagt över alla kostnader. Precis som alla andra mediebolag måste vi se till att ha lönsamma titlar.

Syftet med sparpaketet är enligt Bodil Ericsson Torp att öka Aller Medias handlingsutrymme framåt. Hon betonar också att det handlar om att både gasa och bromsa samtidigt.

– Aller Media har en enormt stark position på marknaden. När marknaden har tappat 7,9 procent har vi tappat 3 och vi har tagit marknadsandelar i både upplaga och annonsaffär. Det gör att vi har ett fantastiskt bra utgångsläge. Nu gäller det att reagera på det, säger hon och fortsätter:

– Det finns fantastiska tillgångar i verksamheten i form av både personal, våra produkter och våra läsare som vi känner väldigt väl. Vi har en fantastisk kundportfölj och nu gäller det att få till en kostnadskostym som matchar intäktsnivån, samtidigt som vi måste satsa. Att göra det är en jättesvår utmaning.

Kan du berätta mer om vilka satsningar du vill göra?

– Vi har en mängd olika affärsprojekt igång och det finns en enormt stor idérikedom på redaktionerna som jag vill ta tillvara på och kanalisera. Vi kommer att jobba både med små och stora projekt.

– Vi kommer så klart att fokusera på vår kärnaffär som är print med vi måste också ta oss vidare på den digitala resan som alla andra medieföretag gör.

Aller Media ger bland annat ut titlar som Café, Femina, Elle och Se & Hör.

LÄS ÄVEN:

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Aller Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev