Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Tidskrifter

Aller Medias inredningstitlar ökar upplagan

Efter upplagefusket – så gick det för Elle, Elle Interiör, Café och Residence i TS 2014.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Publicerad: 20 Februari 2015, 08:27
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:12

Ämnen i artikeln:

ElleAller MediaCafé

I maj förra året kunde Dagens Media avslöja att det förekommit oegentligheter med upplagorna på flera av Aller Medias titlar under 2012 och 2013. De uppblåsta upplagorna för Elle, Elle Interiör, Café och Residence polisanmäldes sedan av förlaget, samtidigt som TS vidtog åtgärder.

Nu har nya upplagesiffror kommit för Aller Medias titlar. Residence, en av titlarna som tidigare haft uppblåsta upplagesiffror, ökar sin upplaga med 4,1 procent, till 25 500 exemplar. Även Elle Decoration ökade upplagan något, med 0,6 procent, till 48 000 exemplar.

– Det är underbart att Residence ökar så mycket. Det var så tråkigt det som hände förra året och därför blir det ännu roligare nu att vi kan visa på styrkan i redaktionens arbete. Elle Decoration ökar också, om än lite mindre, men eftersom de har bytt namn under året, vilket kan oroa köparna, så ser vi det som en stor framgång, säger Stina Abenius, publicistisk direktör på Aller Media, till Dagens Media.

Inredningsmagasinen är också de titlar hos Aller Media som går starkast framåt som segment, enligt TS statistik. Drömhem & Trädgård ökade sin upplaga med 7,1 procent till 40 900 exemplar.

– Jag tror att inredning är en sådan genre som lämpar sig ovanligt bra för papperstidning. Man är ute efter att kunna sjunka in i bilder, bläddra och titta. Det är spännande i de här tiderna att se vad som funkar bra på olika ställen. Det är förstås tider där vi sjunker överlag, men inte alla, och tidskriften har en stark ställning jämfört med andra pappersmedier, säger Stina Abenius.

Ett annat segment hos Aller Media som gått bra under 2014 är hälsotidningar. Magasinet Må Bra ökar till exempel sin upplaga med 7 procent till 69 100 exemplar.

Elle däremot, som redovisat uppblåsta upplagesiffror tidigare, minskar sin upplaga med 3,4 procent till 59 500 exemplar i den nya mätningen. Café minskar ännu mer, med 9,6 procent, till en upplaga på 20 800 exemplar.

– Café har unga män som läsare, det är en utmanade grupp. Där har vi gjort enorma framsteg på nätet och känner att vi är med i den transformationen. Samtidigt ska man säga att vi precis fick den senaste lösnummersiffran för Café och så bra lösnummer har vi inte sett på flera år.

För Aller Media är den totala minskningen cirka en procent, vilket är mindre än förra året. Förlagets fem största tidningar Allers, Hemmets Veckotidning, Svensk Damtidning, Året Runt och TV-guiden backar totalt med 3 procent.

– Under året har vi gjort stora besparingar, inte minst marknadsföringsmässigt, som kan påverka TS-upplagan. Därför är det skönt att se att vissa av våra titlar ökar och att vissa inte minskar så mycket, säger Stina Abenius.

Ämnen i artikeln:

ElleAller MediaCafé

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.