Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Aller media tvärvänder – ansluter till Readly igen

Publicerad: 15 Oktober 2020, 05:55

”Vi ser fram emot att fortsätta partnerskapet”, säger Lotta Cederbom, kommersiell direktör och vice vd på Aller media.

Foto: Readly

Efter knappt en månads uppbrott sluter Aller media och Readly avtal på nytt.


Ämnen i artikeln:

Aller MediaReadly

Bara dagar innan Readlys börsnotering den 17 september valde både Bonnier News och Aller media att lämna prenumerationstjänsten. 

Aller media motiverade avhoppet med att de inte var nöjda med villkoren.

LÄS MER: Därför lämnar jättarna Readly

”Vi står inför nytt budgetår som börjar den 1 oktober och det är då naturligt att vi ser över våra avtal. I dagsläget är vi inte nöjda med våra villkor och vi för en diskussion med Readly”, skrev kommunikationschef Jennie Knutsson i ett mejl till Dagens Media.

Knappt en månad senare väljer Aller media att återigen sluta avtal med Readly.  

– Vi ser fram emot att fortsätta partnerskapet. Vi vill att så många som möjligt ska ta del av vårt innehåll på det sätt och via den kanal som passar dem bäst. Readly är utmärkt för att distribuera magasin och har en stor bas av kunder som vi vill nå ut till. Plattformen ger oss tillgång till data som hjälper oss att utveckla vårt innehåll och våra varumärken vilket är ett bra komplement till våra egna data- och analysverktyg, säger Lotta Cederbom, kommersiell direktör och vice vd på Aller media, i ett pressmeddelande. 

Bonnier News vd Anders Eriksson har i en tidigare artikel hos Dagens Media sagt att Readlys affärsmodell inte blir lönsam för Bonnier News, att potten som förlagen får dela på blir för liten för en stor medieaktör. 

– För att den modellen ska fungera måste man ha enormt många användare och komma upp på till exempel en Spotify-nivå i volym, sade Anders Eriksson till Dagens Media i september men påpekade samtidigt att avhoppet precis innan börsnotering inte var en förhandlingsstrategi. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Aller MediaReadly

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.