Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Tidskrifter

Aller Media startar affärsområde inom data

Aller Media gör användarnas intressedata tillgängligt för annonsörerna. "Vi erbjuder intressedata som ger våra annonsörer och partners möjlighet att skapa mer riktade erbjudanden till utvalda målgrupper", säger Johan Lindgren, analyschef för Aller media.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 16 Januari 2018, 07:28
Uppdaterad: 16 Januari 2018, 07:28

Ämnen i artikeln:

Aller Media

Foto: Aller Media/Press

Aller Media startar upp nytt affärsområde inom data som får namnet "Refinery". Syftet med det nya affärsområdet är att kunna erbjuda detaljerad intressedata som ger en tydligare bild över kundsegment och konsumentvanor.

– Det nya affärsområdet är ett led i utvecklingen att arbeta mer datadrivet med strävan att erbjuda våra annonsörer och partners värdefull information om våra användare, säger Lotta Cederbom, kommersiell direktör på Aller media, i ett pressmeddelande.

Genom intressedata kopplas extremt specifika intressen till varje användare som interagerar med Aller media. Den här datan görs nu tillgänglig för både annonsörer och partners som på vis kan skapa effektivare marknadsföring eftersom de har djupare insikter över användarnas intressen.

– Vi erbjuder intressedata som ger våra annonsörer och partners möjlighet att skapa mer riktade erbjudanden till utvalda målgrupper. Genom bland annat semantisk dataanalys kan vi tillskriva mycket precisa intressen till varje enskild användare. Det bidrar till att budskap kan riktas väldigt pricksäkert, säger Johan Lindgren, analyschef för Aller media, i ett pressmeddelande.

Via det finska systerbolaget Data Refinery, helägt av Aller media Finland, tillgängliggörs även nordisk intressedata från Aller-koncernens mediehus. Erbjudandet omfattar data från över 50 webbplatser med cirka 30 miljoner webbläsare

Ämnen i artikeln:

Aller Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.