Gå direkt till textinnehållet

Aller Media inför betalväggar

Montage. Allertitlar och Stina Abenius. Foto: Aller Media

Svensk Damtidning först ut när tidkriftsförlaget inför betallösningar på sina sajter. "Vi experimenterar oss fram", säger Aller Medias publicistiska direktör Stina Abenius.

Svensk Damtidning är först ut när Aller Media inför betallösningar på sina titlars sajter.

– Om man tittar till den stora bilden, så når vi med våra varumärken 78 procent av alla kvinnor i Sverige, enligt Orvesto Konsument. Vi har stor räckvidd, mycket volym och hög kvalitét på vårt material, och det är dags att vi tar oss an utmaningen med att hitta betallosningar så som vi gör med print, säger Aller Medias publicistiska direktör Stina Abenius, till Dagens Media.

Förlaget undersöker för närvarande olika sätt att ta betalt för digitalt innehåll på alla sina sajter, men börjar med Svensk Damtidning.

– Vi tycker att det är ett bra varumärke att börja med eftersom vi har ett väldigt specifikt innehåll där, med många trogna och återkommande läsare, säger hon och fortsätter:

– Tidskriftsbranschen ligger efter inom det här området, jämfört med nyhetstidningar, och vi experimenterar oss fram med stor nyfikenhet och respekt.

Hur kommer det låsta materialet att se ut?

– Vi kommer att addera mer material – så som långläsning och fördjupning. Hittills har sajten varit väldigt nyhetsdriven, säger hon.

Stina Abenius hoppas att ha en betalningsmodell klar före eller efter sommaren 2018, och håller just nu på att rekrytera en innehållschef till Svensk Damtidning.

– Redaktionen behöver börja jobba annorlunda för att kunna skapa både en jättebra printprodukt och en delvis annorlunda digital produkt. Därför behöver vi någon som kan jobba mitt i –  både arbetsleda och tillsammans med redaktionsledningen planera vilket material vi ska göra till de olika kanalerna.

Exakt hur betalningsmodellen och prisbilden kommer att se ut är enligt Stina Abenius ännu inte klart.

Tidskriftsförlaget Aller Media har titlar som Allers, Året Runt, Hänt Extra, Elle, Café, Recidence och Femina i sin portfolio, och har enligt egen uppgift sammanlagt runt 2,8 miljoner unika besökare i veckan på sina olika sajter.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-02-28 06.30Uppdaterad 2018-02-28 12.38

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: