Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Aller Media döper om annonsördag – ännu mer fokus på kvinnor

Publicerad: 25 September 2019, 12:36

Lotta Cederbom är vice vd och kommersiell direktör på Aller Media.

Foto: Janne Næss

Aller Media stärker fokuset på kvinnor. Nu döper de om annonsördagen Allerdagarna till Shesummit. ”Det ska vara en självklar plats för alla annonsörer och byråer som vill rikta sig mot en kvinnlig målgrupp”, säger Lotta Cederbom, vice vd och kommersiell direktör på Aller Media.


Ämnen i artikeln:

Aller Media

I år byter Allerdagarna skepnad – tidskriftsförlagets heldagsevent som riktar sig till annonsörer. Efter att bolaget den senaste tiden renodlat målgruppen enbart mot kvinnor döper man nu om hela eventet till Aller Media Shesummit. 

– Vi har jobbat med Allerdagarna i över 20 år. Det har varit ett väldigt uppskattat event bland våra annonsörer och samarbetspartners, och det är såklart viktigt för oss att våra kunder känner att det är ett uppdaterat och relevant event, säger Lotta Cederbom, vice vd och kommersiell direktör på Aller Media.

Det var i oktober förra året som Aller sålde herrtidningen Café till Egmont. I dag har förlaget 25 varumärken, och når enligt de själva tre miljoner kvinnor i Sverige varje månad. 

Fler annonsörer vill driva långsiktiga och starka samarbeten med rätt varumärken och influencers.

Målet med heldagseventet är att hjälpa annonsörer att bli ännu mer relevanta i sin kommunikation med kvinnor. Som en del av det lyfter Lotta Cederbom upp kampanjer med influencers som den nya varumärkesbyggande reklamen. 

– Våra kunder är jätteduktiga i sin kommunikation med kvinnor redan idag. Man har till exempel förstått att influencerkampanjer är den nya varumärkesbyggande reklamen. Vi märker också mer och mer att annonsörerna vill driva långsiktiga och starka samarbeten med rätt varumärken och influencers, det blir mer trovärdigt och det leder också till fler konverteringar att bygga samarbetena på det här sättet, säger Lotta Cederbom.

I samband med förnyandet av Allerdagarna släpper man en rapport, baserad på en kvantitativ undersökning om 1000 kvinnor, som tar upp ämnen utifrån kvinno- och samhällsperspektiv. Planen är att rapporten sedan ska släppas fyra gånger per år. 

– Shereport är ett sätt för oss att djupdyka i aktuella frågor och kunna erbjuda våra kunder fördjupad information och inspiration till sin egen kommunikation med kvinnor. Vi hoppas att rapporten ska användas som underlag internt i förankringsprocesser och att en djupare förståelse för vad som driver kvinnor i olika åldrar och med olika bakgrund också ska göra våra kunders kampanjer ännu mer relevanta och engagerande i sina respektive segment, säger Lotta Cederbom.

Rapporten ska också användas i Allers egna kanaler och sociala medier. 

Vad hoppas ni på att uppnå med förändringen? 

– Att Shesummit ska vara en självklar plats att vara på för alla annonsörer, och byråer som vill rikta sig mot en kvinnlig målgrupp. Med våra 25 varumärken, ca 55 influencers och med hjälp av Aller media Creative Studio kan vi skräddarsy kreativa kampanjer i alla våra kanaler – och som dessutom når ut, förbi ad blockers och TV-döden. 

Läs mer: Långläsning med Aller Medias vd Bodil Ericsson Torp: ”Ska vi springa snabbt måste vi göra förvärv” 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Aller Media

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.