Tidskrifter
Aller Media breddar bolaget – går in på mensmarknaden
Publicerad: 16 mars 2023, 09:57
Adriano Sannelli och Therese Cappelen, grundare av Syd, med Aller Medias Lotta Cederbom.
Foto: pressbild
Aller Media inleder ett partnerskap med mensskyddsföretaget Syd. Det är ett led i mediehusets strategi kring kvinnlig hälsa.
Mensskyddsföretaget Syd erbjuder prenumeration och styckköp av ekologiska och plastfria bindor, tamponger och kringprodukter. Syd samarbetar också med Rädda Barnen. För varje paket Syd som säljs möjliggör bolaget för en ung kvinna att genomföra sin skolgång även under menstruationen.
Nu ingår Aller Media och bolaget alltså ett partnerskap och tanken är att man bland annat ska utbyta kompetens. Det är en del av Aller Medias strategi kallad Women First, som går ut på att hitta konsumentintäkter utanför medieområdet. Som Dagens Media tidigare har rapporterat handlar det om att stärka Aller Medias position inom kvinnlig hälsa, som är ett fokusområde.
– Aller Medias why är att ge kvinnor ett rikare liv och vår nya strategi utgår från Women First, där hälsa är ett av våra prioriterade områden. Vi vill vara med och göra skillnad för kvinnor och samtidigt hitta nya konsumentintäkter även utanför media. För oss är Syd en perfekt match där vi genom partnerskapet både bidrar till ett hållbart samhälle och skapar nya typer av intäkter, säger Lotta Cederbom, koncern-vd på Aller Media, i ett pressmeddelande.
Syd har redan flyttat in hos Aller Media på Humlegårdsgatan i Stockholm.
– Vi är väldigt glada över partnerskapet med Aller Media, som kommer kunna skapa både betydande tillväxt och bidra med nya affärer. Aller Media når tre miljoner av Sveriges kvinnor varje vecka och de har både kanaler och kunskap som ger oss helt nya möjligheter att nå ut till vår målgrupp, säger Therese Cappelen, creative director och medgrundare av Syd, i pressmeddelandet.
LÄS ÄVEN: Thomas Baekdal: ”Trenden som kommer att definiera de kommande tio åren”