Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Aller lägger ned Fab Media

Publicerad: 25 Augusti 2017, 07:51
Uppdaterad: 28 Augusti 2017, 11:28

UPPDATERAD. Vd Anders Juhlin lämnar när Aller skrotar Fab Media, tidigare Frida Förlag. "Vi samlar kraft bakom ett starkt varumärke", säger han till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Aller MediaFrida FörlagFAB MediaBaaam

Det var två år sedan Aller Media köpte Frida Förlag, som så sent som i oktober förra året bytte namn till Fab Media.

Under åren som gått sedan övertagandet har flera titlar skrotats – däribland Solo och Shape Up som Dagens Media berättade om i måndags. Istället har den digitala plattformen Baaam lanserats.

Nu skriver Resumé att Aller Media har valt att lägga ned Fab Media som eget bolag och integrera verksamheten under den publicitistka direktören Stina Abenius. I samband med det lämnar Fab Medias vd Anders Juhlin sin roll, enligt ett internmeddelande som Resumé tagit del av.

För Dagens Media bekräftar Anders Juhlin att han lämnar sin roll och att Chic läggs ned.

– Jag kom till Frida förlag 2012 med uppdraget att göra en digital omställning och påbörja vandringen in i framtiden. Det var en extremt printtung organisation och kultur med print i väggarna.

Anders Juhlin beskriver förändringen som bolaget har gjort som en oerhört häftig resa.

– Jag har byggt upp ett fantastiskt team och medarbetare med stor digital kompetens. Det har funnits ett ”go” och en stark förändringsvilja” inom FAB.

Som bedrifter nämner han Fridas dubbla vinster under Tidskriftsgalan 2016 där man tog hem både Årets Tidskrift Populärpress Print och Årets Digitala Tidskrift Populärpress.

Nyligen berättade Dagens Media att titeln Shape upp läggs ned som varumärke och att innehållet istället integreras med Baaam.

– Nu gör vi samma sak med Chic. Strategin för att lyckas framöver är att samla kraft bakom ett starkt varumärke. Baaam har verkligen överträffat alla förväntningar, vi är till exempel nominerade i  kategorin "Best New Vertical/Brand" i Digiday Publishing Awards Europé. Vi har även redan klarat intäktsbudget för i år.

Frågor om en mer utförlig kommentar på anledning till att bolaget läggs ned och hur det påverkar de anställda hänvisar han till Stina Abenius, publicistisk direktör på Aller Media, som Dagens Media söker för en kommentar.

Vad händer nu för din del, vart ska du härnäst?

– Jag kommer att börja med att ta igen tid med min fru och två barn. Sedan har jag en del tankar om vad jag ska göra härnäst. De utmaningar som drabbat mediebranschen finns i alla branscher, digitaliseringen förändrar allt från beteenden till affärsmodeller så jag tänker att det finns oerhört många spännande uppdrag i många branscher att ta sig an som liknar det jag har gjort hos FAB Media.

Bodil Ericsson Torp, vd på Aller Media menar att integreringen av Fab Media är en naturlig utveckling.

– Redan idag är stora delar av FAB Medias verksamhet integrerade i Aller media och fusionen är därför en naturlig utveckling för att skapa ytterligare synergier och underlätta arbetet mellan Aller media och FAB medias varumärken.

Hur påverkas personalen på Fab Media?

– De kommer att fortsätta utveckla och driva varumärkena Baaam och Frida. De är starka varumärken och via dessa når vi varje vecka hundratusentals unga kvinnor. 

Kommer ni att skära ner bland personalen?

– I dagsläget påverkas inte antalet tjänster. Vi kommer att fortsätta fokusera på varumärkena Baaam och Frida.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.