Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Aller-direktörer kände till de falska upplagorna

Publicerad: 7 Maj 2014, 11:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:39

Såväl marknadsdirektören som ekonomidirektören på Aller Media kände till oegentligheterna i upplagorna, kan Dagens Meda avslöja. Både TS och Aller Media utreder nu de falska upplagorna.


Ämnen i artikeln:

Aller

Dagens Media kunde igår avslöja oegentligheter med upplagorna på Aller Media-titlarna Café, Elle, Elle Interiör och Residence.

På grund av en felrapportering har upplagorna som rapporterats in till TS varit i genomsnitt sex procent högre än de faktiska upplagorna.

Enligt uppgifter som Dagens Media har tagit del av under dagen ska differensen mellan de faktiska och de redovisade upplagorna i vissa fall ligga på omkring 10 procent för några av titlarna.

Aller Media lämnar i nuläget inga ytterligare kommentarer om vad som pågår i den interna utredningen.

" Nu pågår internutredningen och den måste ha sin gång. Jag kan inte lämna några fler kommentarer", skriver vd Bodil Ericsson Torp i ett sms.

Dagens Media kan dock avsöja att såväl marknadsdirektören Annette Melander Berg och ekonomidirektören Jerry Hed kände till oegentligheterna i upplagorna.

" Jag arbetar och kommer att ha fullt fokus på att bistå utredningen som ska gå till botten med denna sak", skriver han i ett sms till Dagens Media.

TS, som i egenskap av oberoende aktör ska granska och garantera svenska tidningars upplagor, samt vara en oberoende part mellan annonsörer och tidningar, är i nuläget ödmjuka inför vad som hänt. Mycket på grund av att vetskap fattas, uppger vd:n Maria Rosengren.

– Vi vet ännu inte vad som har hänt, men vi har en dialog med Aller och kommer att utreda det här, säger hon till Dagens Media.

TS uppdrag är att kontrollera att branschen följer de regler som branschen själva satt upp.

I fallet med Aller Media är det mediehuset själva som uppdagat felaktigheterna. Maria Rosengren menar att det är för tidigt att säga om det är TS som har begått ett misstag och uppvisat brister i arbetet.

– Ja, eftersom vi inte vet vad som har hänt så kan jag ännu inte säga något om det.

Har du sett tendenser till en ökande trend gällande felaktiga rapporter?

– Nej, min erfarenhet att alla är noggranna.

Hur tror du att annonsörerna kommer att reagera på det här?

– Jag tror inte att någon kommer att reagera innan någon vet vad som hänt.

Bodil Ericsson Torp tillträdde som vd på Aller Media tidigare i år och enligt uppgift till Dagens Media betraktas upplagehaveriet som mycket allvarligt på förlaget.

LÄS OCKSÅ:

Dante Thomsen

Pär Ullrich


Ämnen i artikeln:

Aller

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev