Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

"Aldrig roligt att backa"

Publicerad: 26 Maj 2011, 21:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

Chefredaktören Anna Körnung kommenterar Veckans Affärers räckviddstapp.


Ämnen i artikeln:

BonnierBonnier TidskrifterVeckans AffärerOrvesto NäringslivTalentumAffärsvärlden

Orvesto Näringsliv för helåret 2010, som mäter tidningars räckvidd bland de 2,7 miljoner svenskar i åldrarna 23-63 år som har högst taxerad förvärvsinkomst, innebär dyster läsning för ett flertal mediechefer.

Samtliga siffror hittar du här.

Veckans Affärer backar med 17 procent – samtidigt som gapet till konkurrenten Affärsvärlden ökar och nu skrivs till 8 000 läsare.

Chefredaktören Anna Körnung säger att aldrig är roligt att backa. Men hon förklarar räckviddstappet med att Veckans Affärer har skurit ned på antalet friexemplar och istället satsat på att öka den betalda upplagan.

– Man ska komma ihåg att vi jobbar med att våga ta betalt för vår tidning. Vi har ökat den betalda delen av upplagan med 30 procent och rensat bort friex. Det speglas i dessa siffror.

Det största tappet sker bland de äldsta läsarna.

Trots den minskade räckvidden finns inga planer på att sänka annonspriserna, vilket får effekten att kontaktkostnaden ökar markant.

– Det först inga sådana diskussioner. Att vi får betalt för tidningen tror vi är bra även gentemot annonsörerna.

Ska ni fortsätta att rensa bort friex?

– Det är en långsiktig strategi som vi har.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev